5123
Sök

Jeep grand cherokee -93 har för hög tomgång.

537 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
tjenare, farsan har en jeep gran cherokee från -93. motorn är en rak 6a, jag är osäker på litervolymen men jag har för mig att det är en 3 liters. Bilen har iaf för hög tomgång och i sommras så hade den även startproblem. motorstyrdonet är utbytt av förra ägaren.

bilen krånglar inte nu när det har blivit lite kallare ute.

är tacksam för snabba svar då farsan ska på älgjakt på måndag och han hellre vill ta jeepen istället för 9-5an när han ska ut i skogen tongue . tack på förhand. mvh
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (7 oktober 2011)

440 Inlägg
6 oktober 2011
Motorn är en 4.0 liters rak 6:a big_smile (enligt många en utav de bästa motorer från Jeep).

Lyser Check Engine eller liknande motorlampa?

Hur hög tomgång pratar vi om?

Kan vara vacuumläckage i någon slang till insuget, eller tomgångsmotorn eller någon lambdasond.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
Jag ska se om jag kan hitta en bild, det sitter nån liten skitgrej på torpeden som gav sådana problem på min.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

537 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
chryslerstratus skrev:
Motorn är en 4.0 liters rak 6:a big_smile (enligt många en utav de bästa motorer från Jeep).

Lyser Check Engine eller liknande motorlampa?

Hur hög tomgång pratar vi om?

Kan vara vacuumläckage i någon slang till insuget, eller tomgångsmotorn eller någon lambdasond.

Mvh
USAbilforum.se

åkäj, nej motorlampan lyser inte och tomgången låg vid ca 2000v/min, jag har kollat vakumslangar och sånt men allt är helt och fräscht. jag blev lite fundersam på vevaxelgivaren då i sommras när den bara startade när den ville, men när farsan va till jeep-återförsäljaren så hade dom bara sålt 1 vevaxelgivare, så uppenbarligen är detinget vanligt fel på dom.

537 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag ska se om jag kan hitta en bild, det sitter nån liten skitgrej på torpeden som gav sådana problem på min.

åkäj, det vore bra.

440 Inlägg
7 oktober 2011
Om du verkligen inte kan hitta några spruckna eller lösa slangar så beror nog felet på att bilens dator ställer in tomgångsmotorn på för högt varvtal, prova att koppla bort batteriet i minst 15 min så att det återställes.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

537 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
chryslerstratus skrev:
Om du verkligen inte kan hitta några spruckna eller lösa slangar så beror nog felet på att bilens dator ställer in tomgångsmotorn på för högt varvtal, prova att koppla bort batteriet i minst 15 min så att det återställes.

Mvh
USAbilforum.se

just jävlar, glömde skriva att den inte krånglar nu när det har blivit kallare ute.

440 Inlägg
7 oktober 2011
Kolla i sådana fall så att alla bultar finns till insuget, samt om problemet uppstår efter en stunds körning.
Senast redigerat av chryslerstratus (7 oktober 2011)

537 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
chryslerstratus skrev:
Kolla i sådana fall så att alla bultar finns till insuget, samt om problemet uppstår efter en stunds körning.

det är kollat, alla sitter kvar, jag var ute och körde ett par mil idag men bilen går som den ska.

604 Inlägg
7 oktober 2011
Hade en sån bil en gång (v8) på den vart det en spricka i slangen till bromsservot.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

537 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
bronco_z skrev:
Hade en sån bil en gång (v8) på den vart det en spricka i slangen till bromsservot.

på den va det ingen spricka vad jag såg.

Sök