4597
Sök

Svetsa rostfritt med Secure 18 skyddsgas

1 290 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Har Secure 18 till min mig/mag svets. Jag trodde att Secure 18 skulle fungera med rostfritt men nu när jag googlar så ser det inte ut som att det ska gå. Det står iofs att det ska fungera med rörtråd, innebär det tråd med flussmedel eller vad menas med rörtråd?

1 290 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Verkligen ingen som testat att svetsa rostfritt med Secure 18 eller kanske Mison 18 skyddsgas?

1 290 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
2ooSX skrev:
testa du då.

Lutar åt det men surt att köpa rostfri tråd för att sedan upptäcka att det blir skit av det smile
Senast redigerat av Exsicco (5 oktober 2011)

1 482 Inlägg
5 oktober 2011
Jag har svettsat rostfritt med min biltema flusstrådssvets utan problem smile
Även svettsat i aluminium med vanlig mig/mag svets på jobbet. Var helt okej för ändamålet smile

BLT Service
Theracords Music Label

1 290 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Noxxer skrev:
Även svettsat i aluminium med vanlig mig/mag svets på jobbet. Var helt okej för ändamålet smile

Du har svetsat med flusstråd utan gas då menar du? Jag kollade på biltema utan att hitta någon rostfri flusstråd, vilken tråd körde du med?

12 086 Inlägg
5 oktober 2011
Biltema flusstrådssvets, det måste ju va steget efter lödtång big_smile

Vad är det du ska svetsa?

1 482 Inlägg
5 oktober 2011
Exsicco skrev:
Noxxer skrev:

Du har svetsat med flusstråd utan gas då menar du? Jag kollade på biltema utan att hitta någon rostfri flusstråd, vilken tråd körde du med?

Ja. Vanliga tråden. Den är nog inte för rostfritt med fungerade fint för mig iaf. Svettsa rostfri katt ihop med vanliga avgasrör. Blev inte spec snyggt men det vart tätt iaf och sitter ihop.

BLT Service
Theracords Music Label

1 290 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Biltema flusstrådssvets, det måste ju va steget efter lödtång big_smile

Vad är det du ska svetsa?

Avgassystemet till mitt projekt...

1 290 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Noxxer skrev:
Exsicco skrev:
Noxxer skrev:

Ja. Vanliga tråden. Den är nog inte för rostfritt med fungerade fint för mig iaf. Svettsa rostfri katt ihop med vanliga avgasrör. Blev inte spec snyggt men det vart tätt iaf och sitter ihop.

Jag är nog lite petig, vill ha snyggt wink

1 758 Inlägg
6 oktober 2011
Den innehåller 18% CO2, så helt optimalt är det inte. Verkar vara en gas framtagen för MAG-svetsning i stål. Homogen svetstråd går bort - där bör man använda 100% argon eller motsvarande.
Har också googlat lite och som du säger verkar det gå bra om man använder rörtråd.
Rörtråd är precis som du misstänker en tråd med kärna av fluss.

1 290 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Den innehåller 18% CO2, så helt optimalt är det inte. Verkar vara en gas framtagen för MAG-svetsning i stål. Homogen svetstråd går bort - där bör man använda 100% argon eller motsvarande.
Har också googlat lite och som du säger verkar det gå bra om man använder rörtråd.

Helst skulle jag få tag på rostfri rörtråd då men det verkar inte finnas på något svenssonställe... en annan variant är att hitta en liten engångstub med rätt gas men det verkar också vara svårt. Blir nog att jag köper rostfri tråd och punktar ihop det som ska svetsas och sedan lämnar iväg det för helsvetsning... om ingen annan har en briljant idé på hur jag ska gå till väga. hmm

12 086 Inlägg
6 oktober 2011
Givetvis ska du ha rostfri tråd, det här med gas är inte svart och vitt.
Eftersom ett avgassytem varken behöver uppfylla några hållfasthetskrav eller vidare utseende skulle jag testa med gasen du har.
Senast redigerat av JapMax (6 oktober 2011)

12 086 Inlägg
6 oktober 2011
schnauz skrev:

18% CO2 är väl inte hela världen? vanlig blandgas innehåller 14% och funkar ypperligt för MAG med homogen tråd för stålsvetsning.

1 290 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Givetvis ska du ha rostfri tråd, det här med gas är inte svart och vitt.
Eftersom ett avgassytem varken behöver uppfylla några hållfasthetskrav eller vidare utseende skulle jag testa med gasen du har.

Tack för svaret. Köper en liten rulle med rostfritt och testar.

1 758 Inlägg
6 oktober 2011
JapMax skrev:
schnauz skrev:

18% CO2 är väl inte hela världen? vanlig blandgas innehåller 14% och funkar ypperligt för MAG med homogen tråd för stålsvetsning.

MAG i vanligt svartstål, ja... Är ju precis detta som denna gasen är tänkt till.

1 319 Inlägg
6 oktober 2011
Rörtråd använder du när du ska svetsa riktigt tjockt material.. istället för pinne..

_----------'

1 290 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Köpte rostfri tråd på Jula och testade idag, gick hur bra som helst. Det blev lite sotiga svetsar men lätt att putsa upp. Tack alla som engagerat sig i tråden.
Senast redigerat av Exsicco (9 oktober 2011)

Sök