Golf GTI 16v motorproblem. (KR motorn)

Raev
27 september 2011 · 10 Inlägg

Har ett litet problem med min golf, eller rätt stort enligt mig.
Har skruvat ihop motorn efter att en kompis skruvat isär den efter att den kokat. Han har lämnat in toppen på planing, köpt nya topbultar och cylinderpackning osv.

Men nu när jag har monterat kammarna efter markeringarna och ställt 1ans kolv i toppläge, kollat så jag har gnista och att den får soppa, så vill ändå inte bilen starta.
Kollade kompan idag och den hade ca: 5.1kg i varje cylinder, men antar att det ska vara mellan 10 och 12, sen så upptäckte jag också att när jag tog upp oljestickan att det bara luktade bensin om oljan och den var nästan rinnfärdigt.

Jag har ingen aning om vad problemet är så om ni har några förslag eller vet vad felet är, så får ni jätte gärna skriva och förklara vad felet kan vara smile

vw_tdi Avstängd
10 oktober 2011 · 46 Inlägg

brända kolvringar, är det ända det kan vara smile med andra ord lättast att plocka ur motorn och börja riva isär och renovera

steffe67 gruvarbetare
10 oktober 2011 · 152 Inlägg

Raev skrev:
Har ett litet problem med min golf, eller rätt stort enligt mig.
Har skruvat ihop motorn efter att en kompis skruvat isär den efter att den kokat. Han har lämnat in toppen på planing, köpt nya topbultar och cylinderpackning osv.

Men nu när jag har monterat kammarna efter markeringarna och ställt 1ans kolv i toppläge, kollat så jag har gnista och att den får soppa, så vill ändå inte bilen starta.
Kollade kompan idag och den hade ca: 5.1kg i varje cylinder, men antar att det ska vara mellan 10 och 12, sen så upptäckte jag också att när jag tog upp oljestickan att det bara luktade bensin om oljan och den var nästan rinnfärdigt.

Jag har ingen aning om vad problemet är så om ni har några förslag eller vet vad felet är, så får ni jätte gärna skriva och förklara vad felet kan vara smile

jag skulle skvätta i lite olja i en cylinder o sen göra ett comp prov igen för att se om compen blir högre.
blir det högre så är det nog fast brända kolv ringar som "vw_dti" skrev... blir det inge skillnad på compen får du nog kolla upp att du verkligen ställt in kammen riktigt :-)

vw_tdi Avstängd
10 oktober 2011 · 46 Inlägg

kom på en sak till smile kolla så verkligen kammarna står helt rätt för jag har för mig att om det står en kugg fel, då kan nån ventil stå lite öppen och då borde den inte ha komp så det räcker att förbränna och då rinner soppan ner i oljan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang