4923
Sök

Saab 9-5 Aero 2.3T -99 Knas med kylare & turbo

1 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan!
Har en Saab 9.5 Aero 2.3t av årsmodell -99 som sagt, om ni missade topic.

Är så att jag körde en lång sträcka, och utan det att fylla på kylarvätska, när lampan började lysa. Dock var tempraturen stabil. Sedan fyllde jag på, åkte till en Saab verkstad och köpte det dom sa sig vara rätt kylvätska. Fyllde på med 60% kylarvätska, 40% vatten.

Nu har dock bilen började dricka en jävla massor kylarvätska, mätaren var på mitten när jag fyllde på  & om jag öppnar locket till behållaren så var det ett tryck, som jag sedan släppte ut. Efter det gick tempraturen ner, men sedan upp igen. Tömde hela kylaren ännu och fyllt på ytterligare, men med tanke på att jag först fyllde på en liter, varmkörde, sen fyllde på med ytterligare en liter efter 10-15minuter varmkörning. Nu går mätaren alltid upp till näst intill det röda, eller över det. Och varningslampan indikerar, dock efter ett tag. Sedan går mätaren  ner i botten igen, och håller sig där. Detta händer oftast efter på motorväg, då jag gör lite stadiga accelerationer & håller mig runt 120-130 km/h.
Har hällt i tättningsmedel som är avsett för kylare för att försöka stoppa det eventuella läckaget, dock droppar det inget undertill, eller inne i motorutrymmet som går att se.

Kan man utesluta att det är mätaren som spelar mig ett spratt, om det är tryck i tanken. Och ej någon synlig vätska i behållaren?

Bilen har körts mycket aktivt & i stadskörning om dagarna på sistonde, då jag använder den som firmabil för tillfället. Jobbar som servicemontör så blir en del åka.

Turbotjall:
Sen har bilen nu börjat gå "ryckigt" vid sucessiv acceleration, det har den även gjort förut då det är en ventil till turbon som f.ö jag ska åtgärda, har bokat tid. Men detta har förut endast varit vid väldigt aggresiv acceleration, om man tex trycker plattan i mattan. Men nu gör den det vid även lite mjukare acceleration.
Har inte kört bilen sedan detta upptäcktes.
Allt är pannkaka & har en jävla cirkus runt mig, hoppas någon kan hjälpa mig undanröja detta iallafall.
Ber till er experter!

*Är hur tacksamm som helst för några råd & tips, vill behålla bilen i det fina skicket den är.
Senast redigerat av Samhallsmongo (11 oktober 2011)

Sök