4495
Sök

Volvo 340 DL -87 tar enormt med soppa och går ryckigt!

2 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan! köpte mig en volvo 340 förra veckan och den drar enormt med bensin! jag kommer cirka 20mil på en fulltank (45liter).  Jag har bytt olja,oljefilter,tändstift,luftfilter men det blev inte bättre alls! jag har kollat choken och den funkar som den ska. Den går väldigt ryckigt och på låga varv, tycker den går extra ryckigt när den är kall med. vad kan felet vara? kan det vara förgasaren? ska man chansa på att köpa en ny på skroten och sätta i den istället?

Är väldigt tacksam för alla svar!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
12 oktober 2011
skulle tippa på någon packning/dylikt i gasarn.

C H E V R O L E T <3

2 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
skulle tippa på någon packning/dylikt i gasarn.

Okej, men då ska det väl läcka soppa? tror inte den läcker alls faktiskt. ska man chansa på att köpa en förgasare och sätta i den istället? känns lite jobbigt att ta isär hela förgasarn och kolla igenom allt, speciellt för mig som inte är så jävla kunnig.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
12 oktober 2011
Nej inte jämt. Det kan ju vara så att den suger in massa tjuvluft istället
Membran mm.

C H E V R O L E T <3

210 Inlägg
13 oktober 2011
Kan inte alls gamla Volvo men jag hade en gammal Saab en gång som hade samma soppaförbrukning som din men utan att bilen gick illa alls förutom att det luktade bensin hela tiden om vinden stod på bakifrån! Chocken kom när jag tankade.

Felet där var en tillsatsluftslid uppe på motorn som fungerade som choke och släppte igenom mer luft till luftmängdmätaren och därmed mer soppa när bilen var kall. Sliden skulle stängda sig sakta av en elslinga/värmen från motorn ju varmare motorn blev. Denna slid stängde inte alls och därav den höga förbrukningen.

Din förbrukning på 45 liter på bara 20 mils körning tycker jag tyder på något annat ett tjuvluft eller sprucket membran i en förgasare.
Senast redigerat av Bosse-buss (13 oktober 2011)

6 716 Inlägg
13 oktober 2011
Bytt de elektroniska lågfars munstycket? Alla vakuum slangar hela? Kolla över insuget..lär vara packningar annars

De/Dem

Sök