3904
Sök

Misstänker dåligt chip i min Audi A6 quatro -96

Inte som alla andra.
63 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Har haft en ååådi A6 2.8L quatro i någon månad nu. Men den besten har börjat sluka bensin så det heter duga. den är tyskimporterad och gått precis över 30k nu. När vi först köpte den (av en helt novis kille...) drog den inte så farligt. Men nu på senare är det inga problem att köra upp 200spänn på 8mil. Och då är det att köra lugnt med barnen med sig.

Bilen blöddar ganska ordentligt och har fått kommentaren att den låter uppställd. Förra ägaren sa att "det var zinkrör som gjode den blöddrig. Och visst är det inte omöjligt att få lite konstigt ljud då. Men i samband med soppa förbrukningen börjar jag ana ugglor i mossen.

Alla mina andra bilar har jag full koll på och arbetar i vardagen som mekaniker. Men just audin, som är min första. Har jag inte ens kollat under (tittar har jag men inget mer ingående).

Men kollade lite på skoj nu om det verkligen fanns chip till dem. Då marknaden för chip brukar vara minimal på sugmotorer trodde jag inte de fanns. Men så var inte fallet. Fanns tydligen ett ganska brett utbud.

Jag har dock mina aningar om att ett ev chip skulle kunna vara trasigt eller dyl med tanke på soppan.
Så är det någon som snabbt kan berätta för mig var audi nissar brukar stoppa dessa? Jobbar låånga dagar och har familj så orkar inte sätta mig och leta igenom bilen. Men antar att det är som på de flesta andra. Vid benen.

Om det inte skulle vara chip så är jag tacksam för tips om vad bristerna på dessa bilar/motorer är. Har som sagt ingen erfarenhet av audi så. Har läst att just a6 kom md 18 olika motoralternativ varav min 2.8 aldrig lanserades i sverige.

Tacksam för svar. /daniel

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein

Sök