Extremt motor byte

mateart
14 oktober 2011 · 246 Inlägg

extremt motor byte e så ja ser på de smile



tja!!

de e så att jag börjat fundera på att byta ut min motor i min saab 900 turbo -91  till ev saab 93- eller 95 motor e lite osäker på vilket som passar bäst osv (har altså inte börjat mäta än/eller köpt motor)



ingen lär ju passa bult on wink men vilken e minst jobb eller finns de ngn annan motor som e att rekommendera om man ändå ska balla ur smile

så räknar med att bygga om hela fram vagnen typ e de rätt inställning? eller kan man klara sig utan att göra de? tongue

och detta lär väl inte gillas av besiktnings gubbarna? wink  ska man besiktiga den sen som amatörbygd fordon eller hur e de? och hur gör man de i sin kort het?

tacksam för svar smile

www.facebook.com/motivlack
följ gärna min projekt tråd som kommer bli den fetaste och galnaste g35an i sverige http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308976
gå gärna in på bilen o rösta vad du tycker med;)
Infiniti g35 "project-stance" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

och varför vill du hänga i en sån skit motor?

alla som kör 9-3 och 9-5 använder motorn från 9000

då dom andra motorerna är värsta skiten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_DamnIt R1 driver!
14 oktober 2011 · 5 128 Inlägg

T7 motorn mellan typ 98-02 (om jag inte mins fel) är pisskassvärdelös! Kolvringarna är skrot, och ofta vevlagerras pga dålig vevhusvent och allt vad det är. Så en fräsch T5 motor är nog en av Saabs bästa motorer faktiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

_DamnIt skrev:
T7 motorn mellan typ 98-02 (om jag inte mins fel) är pisskassvärdelös! Kolvringarna är skrot, och ofta vevlagerras pga dålig vevhusvent och allt vad det är. Så en fräsch T5 motor är nog en av Saabs bästa motorer faktiskt.

Amen!

så ser verkligheten ut idag
är mer en regel än ett undantag att en t7 maskin är utbytt

många är dumma och hänger i en ny t7maskin

istället för att köpa en t5 motor och flytta över toppen och kringutrustningen från orginal maskinen
och ha en motor som inte kommer rasa inom kort igen


största boven är miljöpartiet deras j-vla fel att skiten rasar
det ska vara så j-vla miljövänligt hela tiden
så man har infört longlife servicar fast det inte finns någon olja som klarar av att gå 3000mil

Senast redigerat av Growe (14 oktober 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mateart
14 oktober 2011 · 246 Inlägg

ok så 9000 motor e bättre på alla sätt?

www.facebook.com/motivlack
följ gärna min projekt tråd som kommer bli den fetaste och galnaste g35an i sverige http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308976
gå gärna in på bilen o rösta vad du tycker med;)
Infiniti g35 "project-stance" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

mateart skrev:
ok så 9000 motor e bättre på alla sätt?

japp..borde gå att bulta dit direkt på din låda

eftersom det är samma motor om jag förstått allt rätt

900 har jhu problemet med att motorn sitter längstmonterad istället för rakställd

så det finns inte direkt någon plats för att montera en komplett drivlina från en 9000

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mateart
15 oktober 2011 · 246 Inlägg

Growe skrev:

mateart skrev:
ok så 9000 motor e bättre på alla sätt?

japp..borde gå att bulta dit direkt på din låda

eftersom det är samma motor om jag förstått allt rätt

900 har jhu problemet med att motorn sitter längstmonterad istället för rakställd

så det finns inte direkt någon plats för att montera en komplett drivlina från en 9000

asså går de så "enkelt" men då kommer man ju till de roliga... 900växellådan e ju ingen jätte hitt ;/

www.facebook.com/motivlack
följ gärna min projekt tråd som kommer bli den fetaste och galnaste g35an i sverige http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308976
gå gärna in på bilen o rösta vad du tycker med;)
Infiniti g35 "project-stance" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang