Instämmer i att mycket verkar komma mellan 20-25k mil, t ex stötdämpare, fjädrar, fjäderben om man har otur, chassidetaljer såsom länkarmar, bränslepump, tändkassett, kanske koppling m.m. Men det gör det på i princip alla bilar oavsett märke, inte bara Saab. På japaner kanske redan runt 10-15k mil.
Men man kan ju undvika att köpa en bil runt de miltalen. Man kan antingen resonera som så att man köper en med lägre mil och säljer den innan dessa miltal, eller att man köper en långmilare, kanske runt 25-30k mil med mycket kvitton på bytta slitdelar. Den senare bör ju även vara riktigt billig, ännu billigare om rosten kanske krupit fram.
Turbon håller riktigt jäkla bra och ska inte behöva bytas under bilens livslängd om oljebytena sköts. Det är de mindre motoralternativen som har dåligt turboaggregat. 9-3:an är inte heller lika drabbad av oilsludge som 9-5:an, antagligen pga annorlunda motorrum. Men VHV ska vara uppgraderad, ju förr desto bättre.
En sak att se upp med är att fjäderbenen kan må dåligt. De rostar av med tiden, och nya kostar skjortan (4k st). Skrotarna har i regel inga då det är hög åtgång.
Finns det rost i skarven mellan bakdörr och bakskärm så är det ack så vanligt och ett synnerligen besvärligt ställe att laga på.
Gå inte på att AC bara behöver fyllas. AC-kompressorn på og9-3 är mycket känslig och skär lätt ihop vid för låg nivå kylmedium, liksom magnetkopplingen. Be i så fall köparen att fylla AC'n före köp och erbjud att betala fyllningen om AC'n fungerar bra sedan. Det gör han garanterat inte, eftersom det inte hjälper

De bilar du länkar till tycker inte jag är värda priset. De ska kosta 5-10k mindre.
Stora fälgar kan tyckas snyggt, men är förjäkla obekvämt och stötigt. Jag hade 17" med 45 profil och tyckte inte att det var något vidare. Redan där kändes minsta sten. Bilen var i och för sig sänkt också.
Jag tycker väghållningen i Aeron är rätt OK, betydligt bättre än i vanliga og9-3. Inte alls lika ryckig i ratten vid acceleration, och går hyffsat stadigt.