Andreas34 skrev:
tar tillbaka det jag sagt då jag skriver snabbare än mitt huvud klarar av, men eftersom att bilen ska kunna köras på 95 så "går" det att köra på det.. men bara för att jag är nyfiken skulle jag vilja se vad det blir för effektskillnad på om du tankar 95, 98 eller V-power.
men vad jag vet så är oktan bara hur benägen bensinen är att självantända, ju högre oktan desto "svårare" har bensinen att självantända. Tror själv inte på att det blir någon märkbar skillnad just sådär, men däremot vet jag att det är skillnad på tex: jet och shells bensin. Genom att tanka på dom sämre ställena så kan man få högre förbrukning.
Ja bensinens oktantal anger hur lätt bensinen har för att självantända, detta är fakta nummer ett.
När man tankar "dålig" bensin så ställer motorstyrsystemet in sig så att det får en snällare tändkurva och när man tankar tex v-power så ställer det in sig på en mycket hårdare tändkurva vilket gör att motorn kan antända bensinblandningen i cylindern när kolven är i optimal position. Mer effekt ur varje detonation i varje cylinder alltså.
Detta är dock ingen självklarhet utan som videon jag länkade visar så gäller det ju att bilens motorstyrsystem kan "känna skillnad" på bensin och bensin så att den kan utnyttja det bättre bränslet till fullo.
Och jag kan aldrig tänka mig att en flådig adolf-kärra skulle sakna en sån funktion när det dessutom ska vara en modell med lite klös i.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P