4716
Sök

Volvo v40 1.8i (gdi) höga avgasvärden

9 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

som rubriken lyder har jag en GDI motor med för höga avgasvärden och har förstått att det beror på igensotning osv. det lustiga är att förra året fick jag 58 i hc värdet och i år strax över 500 och likaså lambdan var hög så har bytt luftmassamätare och lambda och ska byta olja.. Vad mer kan man göra (gärna enkla och billiga tricks, har ingen lust att lägga ner en massa pengar och är inte så kunnig på att meka).

det här med tripak tänkte jag testa i shells 99-oktaniga bensin för etanol/k-sprit hjälper inte mot HC värdet eller har jag fel?? Det finns så många olika svar på den frågan men ingen som har nämnt några resultat så släng fram lite exempel.
Senast redigerat av jared (17 oktober 2011)

9 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
katten borde det inte vara om de andra värdena är okej.. eller ?

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
17 oktober 2011
gör rent spjället är nog ett hett tips inte bara på utsidan utan på insidan oxå

det är som du läst ett helvete med dessa motorer och det är oftast just hc som sticker iväg

bästa är att försöka göra rent så mycket man bara kan
alltså riva ner insug egr ventiler och allt och försöka göra rent skiten så mycket som bara går

sen ut och köra som en hel jävla idiot i en bra stund så kan den gå igenom

dom bilarna som sotat igen mest är dom som gått lugnast när det gäller gdi motorerna dessa sak köras på öppet spjäll om man vill minska risken för problem

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
du tror inte att det räcker med att bara köra som en tok på höga varv ett tag för att blåsa ur motorn??

Forummoderator
18 417 Inlägg
17 oktober 2011
Growe skrev:
gör rent spjället är nog ett hett tips inte bara på utsidan utan på insidan oxå

det är som du läst ett helvete med dessa motorer och det är oftast just hc som sticker iväg

bästa är att försöka göra rent så mycket man bara kan
alltså riva ner insug egr ventiler och allt och försöka göra rent skiten så mycket som bara går

sen ut och köra som en hel jävla idiot i en bra stund så kan den gå igenom

dom bilarna som sotat igen mest är dom som gått lugnast när det gäller gdi motorerna dessa sak köras på öppet spjäll om man vill minska risken för problem

Precis. Rengöring De Luxe och tok-körning på det. En kväll med plattan i mattan gör gott.

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
17 oktober 2011
jared skrev:
du tror inte att det räcker med att bara köra som en tok på höga varv ett tag för att blåsa ur motorn??

tror inte det räcker åtminstånde ska spjället bort och göras rent ordenkligt och även kolla igenom egr och sånna standard grejer

Kör fort så hinner inget hända...

Sök