Volvo 855 t5r startar inte, går ej att läsa fel koder

Niickepicke
12 oktober 2011 · 46 Inlägg

Hej, min 855 t-gul startar ej. Får ingen gnista har testat att byta impuls givare, kamaxel givare tändmodul + tändspolen. Går ej att läsa felkoder heller då det lyser hela tiden så fort jag stoppar ner sladden spelar ingen roll vilket stift man stoppar den i. Och alla lampor i instrumentpanelen lyser när jag vrider på tändningen. Snackade med en polare som känner en som kan lite om bil el och han trodde att det kan vara fel på jorden till huvud relät. Och om det är så hur fixar man det?

Det vet man inte förns efteråt ?!
Volvo 855 T-Gul "T-5R" (1995)
Volvo V70 2,5ft R-Design "Gubb-åket" (2011)
bilfreak_89
12 oktober 2011 · 169 Inlägg

låter mer som att startspärren har gått in och skyddar

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Niickepicke
12 oktober 2011 · 46 Inlägg

Om det är så hur fixar man det?

Det vet man inte förns efteråt ?!
Volvo V70 2,5ft R-Design "Gubb-åket" (2011)
Volvo 855 T-Gul "T-5R" (1995)
bilfreak_89
12 oktober 2011 · 169 Inlägg

tror de bara e volvo som kan fixa de med deras data,^
har du kollat så det inte e kamaxellgivaren?

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Bjornn
12 oktober 2011 · 749 Inlägg

Har för mig att när dioden ständigt lyser så innebär det fel på styrdonet.

ts007
12 oktober 2011 · 1 777 Inlägg

Det finns ingen startspärr på den bilen, det var tillval på den tiden de byggdes. Har du gått genom allt en extra gång? Tänkte på att du har väl rivit lite i bilen samt bytt turbo och dylikt? I och med att du inte kan läsa av o lampan lyser hela tiden känns det som ett kabelbrott eller kortslutning nånstans! Kolla även på Nordic R forumet då det finns en del folk som e duktiga på just R bilar.

// Skåne

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Niickepicke
12 oktober 2011 · 46 Inlägg

ts007 skrev:
Det finns ingen startspärr på den bilen, det var tillval på den tiden de byggdes. Har du gått genom allt en extra gång? Tänkte på att du har väl rivit lite i bilen samt bytt turbo och dylikt? I och med att du inte kan läsa av o lampan lyser hela tiden känns det som ett kabelbrott eller kortslutning nånstans! Kolla även på Nordic R forumet då det finns en del folk som e duktiga på just R bilar.

// Skåne

Tack för hjälp Tomas,
Bilen har fungerat efter turbo bytet å så. Den har ju bara stått i garaget å backats å körts in nå gång i bland :-/

Det vet man inte förns efteråt ?!
Volvo V70 2,5ft R-Design "Gubb-åket" (2011)
Volvo 855 T-Gul "T-5R" (1995)
nesum
12 oktober 2011 · 695 Inlägg

Niickepicke skrev:

ts007 skrev:
Det finns ingen startspärr på den bilen, det var tillval på den tiden de byggdes. Har du gått genom allt en extra gång? Tänkte på att du har väl rivit lite i bilen samt bytt turbo och dylikt? I och med att du inte kan läsa av o lampan lyser hela tiden känns det som ett kabelbrott eller kortslutning nånstans! Kolla även på Nordic R forumet då det finns en del folk som e duktiga på just R bilar.

// Skåne

Tack för hjälp Tomas,
Bilen har fungerat efter turbo bytet å så. Den har ju bara stått i garaget å backats å körts in nå gång i bland :-/

Fick precis samma fenomen på polarens 855R, stod i garage under vintern, startade upp henne imellanåt. Men på våren när de va dags att gasa fanns de ingen gnista..
Efter massa rivande, sena nätter och kala fläcka på skallen efter alla tussar man rivit av i vredens ironi hittade vi felet, de sitter ett relä, ovanför kylaren, grått har jag för mig, det hade lyckats ärja i kontaktstycket... Efter detta har jag fått höra om fler med samma problem där detta har kunnat avhjälpas med rengöring utav redan nämnda kontaktstycke...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Niickepicke
17 oktober 2011 · 46 Inlägg

nesum skrev:

Niickepicke skrev:

ts007 skrev:
Det finns ingen startspärr på den bilen, det var tillval på den tiden de byggdes. Har du gått genom allt en extra gång? Tänkte på att du har väl rivit lite i bilen samt bytt turbo och dylikt? I och med att du inte kan läsa av o lampan lyser hela tiden känns det som ett kabelbrott eller kortslutning nånstans! Kolla även på Nordic R forumet då det finns en del folk som e duktiga på just R bilar.

// Skåne

Tack för hjälp Tomas,
Bilen har fungerat efter turbo bytet å så. Den har ju bara stått i garaget å backats å körts in nå gång i bland :-/

Fick precis samma fenomen på polarens 855R, stod i garage under vintern, startade upp henne imellanåt. Men på våren när de va dags att gasa fanns de ingen gnista..
Efter massa rivande, sena nätter och kala fläcka på skallen efter alla tussar man rivit av i vredens ironi hittade vi felet, de sitter ett relä, ovanför kylaren, grått har jag för mig, det hade lyckats ärja i kontaktstycket... Efter detta har jag fått höra om fler med samma problem där detta har kunnat avhjälpas med rengöring utav redan nämnda kontaktstycke...

Bilen funkar igen!
Det var sönder ärgat på undersidan av kontakten till relät framme vid kylaren
Tackar för hjälpen!!

Det vet man inte förns efteråt ?!
Volvo 855 T-Gul "T-5R" (1995)
Volvo V70 2,5ft R-Design "Gubb-åket" (2011)
nesum
17 oktober 2011 · 695 Inlägg

Niickepicke skrev:

nesum skrev:

Niickepicke skrev:

Tack för hjälp Tomas,
Bilen har fungerat efter turbo bytet å så. Den har ju bara stått i garaget å backats å körts in nå gång i bland :-/

Fick precis samma fenomen på polarens 855R, stod i garage under vintern, startade upp henne imellanåt. Men på våren när de va dags att gasa fanns de ingen gnista..
Efter massa rivande, sena nätter och kala fläcka på skallen efter alla tussar man rivit av i vredens ironi hittade vi felet, de sitter ett relä, ovanför kylaren, grått har jag för mig, det hade lyckats ärja i kontaktstycket... Efter detta har jag fått höra om fler med samma problem där detta har kunnat avhjälpas med rengöring utav redan nämnda kontaktstycke...

Bilen funkar igen!
Det var sönder ärgat på undersidan av kontakten till relät framme vid kylaren
Tackar för hjälpen!!

Det va så lite så.. kul man kan vara till nytta ibland iallafall
big_smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Skaune
18 oktober 2011 ·

kan göra lite tilläggs information att startspärr INTE var tillval på den tiden, svensksålda bilar hade inte det, utan var något som en del exportbilar fick, bland annat de som såldes i tyskland!

Och till trådskaparen vill jag säga att du är hjärtligt välkommen till oss på T-ul Owners of Sweden! Länk finns på min sida! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang