4940
Sök

Diesel Jumpy med start problem.

10 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Har en jumpy -97 TD som köptes nyligen och är mycket nöjd med den, nu har det kommit ett problem för mej som ja hoppas att nån kan hjälpa mej på traven.

Bilen står över natten. Glöder den, startar den, startar direkt men går lite ojämt dom första sec sen går den fin fint. sen går den kanon hela dagen och alla starter.

Bilen kan ibland stå över helgen fre-sön kväll och som vanligt glöder ja den, startar den, startar direkt men börjar gå riktigt ojämt sen STANNAR motorn :evil: , start försök 2, glöder igen och kör på starten och motorn går runt och börjar tända till, tillslut startar den och går ojämt sen går den riktigt, och hela dagen och resten av starterna.

Så i klarthet så känns det för mej att den tappar diesel trycket när bilen står ett tag, Finns det nån backventil eller liknade högtryckspump på en sån gammal jumpy ?
Kyla ute eller värme spelar inte nån roll. Går verkligen skit BRA när den väl är igång.

Skulle vara evigt tacksam om nån kan komma med tipps till mej.

Maila till lindgren.gbg@gmail.com eller hör av er här. kan även nå mej på 0737-064097

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 oktober 2011
Nån backventil finns troligen nånstans, men jag tror mer på en mikroskopisk läcka på nån slang. Fick liknande symptom på min cheva när en slang på returen läckte. (det kom inte ut nån diesel, men den var sprucken)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Även på retur sidan ? kan det spelar roll ?  sitter typ genomskinliga bränsle ledningar som retur mellan spridarna, å i dessa kan man se bubblor när bilen e avstängd,, men trodde inte det påverkade starten, eftersom dom är returen.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 oktober 2011
japp det kan påverka, min började läcka till slut o då var bilen riktigt bråkig. märkte när den blev bytt att den inte vart helt hundra ända sen jag köpte bilen. gick väl in luft där som tog sig upp och förbi backventilen skulle jag tro.
Senast redigerat av henke_99 (21 oktober 2011)

10 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
oki, får kolla det imorn då.  men hur gick din bil när den väl var igång ? tack så länge.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 oktober 2011
när den väl gick så gick den som vanligt.

10 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Blir roligt i morn att leta efter en slang som tar in luft, hoppas att det finns nån slang som är fuktig så ja hittar var den tar in luft då.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 oktober 2011
Mats1981 skrev:
Även på retur sidan ? kan det spelar roll ?  sitter typ genomskinliga bränsle ledningar som retur mellan spridarna, å i dessa kan man se bubblor när bilen e avstängd,, men trodde inte det påverkade starten, eftersom dom är returen.

Bubblor pekar direkt på att den suger luft och det spelar ingen roll om bubblorna är på retur eller sug sidan. Hade en Cheva 6.2´a som bråkade som fasen. Den gick klockrent långa stunder och så rätt var det var orkeslös, bomm och miss. Letade och hittade ingenting och tilslut hängde jag på en genomskinlig slang på returen som jag tejpade upp på vindrutan för att se vad fasen som hände när han började bråka. Körde och visst, massor av bubblor i returslangen när han bråkade annars ingenting när maskin gick rent. Hittade tillslut ett pytterosthål i sugröret nere i tankarmaturen där den tjuvluftade.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök