Audi TT Quattro -01 blir varm (termostat + tempgivare bytt)

GTR-OMG
23 oktober 2011 · 12 Inlägg

Hej!

Min flickvän har en Audi TT -01 225hk som hon köpte för ca en månad sedan, efter köpet märkte jag att tempmätaren inte går upp till 90c utan stannar vid ungefär 70 = förmodligen trasig termostat som är halvöppen hela tiden tänkte jag. Bytte termostat och tempgivaren, men nu går den istället upp till 90 och fortsätter vidare mot 110-120c och fortsätter man köra kokar den säkert...

Har märkt att kylarfläkten inte går alls, endast den lilla AC-fläkten bredvid som snurrar. Varför är det så och vad kan det vara? Kan man kontrollera funktionen på kylarfläkten på något sätt, så att man vet om det är den som är trasig eller om det är något annat?

Bör nämnas att jag har dubbelkollat både motortemp och kylarvattentemp och det stämmer mot mätaren, alltså är det inget fel på kombiinstrumentet.

Tacksam för svar

ajonasson
23 oktober 2011 · 583 Inlägg

Nu har du satt dig i klistret och måste fixa tjejens bil när du väl börjat pilla med den wink.

Hursomhellst...

Iome att det är en -01'a antar jag det är en styrd tempmätare du har (dvs en icke celsius graderat temperaturmätare). Vart har du mätt temperaturen som du sa du kontrollmätte?.

I en förbränningsmotor har du aldrig konstant temperatur det är endast de moderna temperaturgivarna som skapar illusionen att du har jämn motortemperatur. Därför kommer den att öka stadigt ifall du står på tomgång och mäter.

Kolla upp när dina nödkylfläktar skall starta. Det brukar oftast vara en liten bit över hundra grader.
På min Pontiac startar min första kylfläkt vid ~108C och andra vid ~112C ifall jag inte minns fel. Kolla upp när audins nödkylfläktar skall starta.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
GTR-OMG
23 oktober 2011 · 12 Inlägg

ajonasson skrev:
Nu har du satt dig i klistret och måste fixa tjejens bil när du väl börjat pilla med den wink.

Hursomhellst...

Iome att det är en -01'a antar jag det är en styrd tempmätare du har (dvs en icke celsius graderat temperaturmätare). Vart har du mätt temperaturen som du sa du kontrollmätte?.

I en förbränningsmotor har du aldrig konstant temperatur det är endast de moderna temperaturgivarna som skapar illusionen att du har jämn motortemperatur. Därför kommer den att öka stadigt ifall du står på tomgång och mäter.

Kolla upp när dina nödkylfläktar skall starta. Det brukar oftast vara en liten bit över hundra grader.
På min Pontiac startar min första kylfläkt vid ~108C och andra vid ~112C ifall jag inte minns fel. Kolla upp när audins nödkylfläktar skall starta.

Mvh
Anders

big_smilebig_smile

Motortemp, kylvätsketemp och en massa andra värden går att läsa av via AC-panelen. Kombiinstrumentet brukar vara kasst ibland på TT så därför dubbelkollade jag på det viset, för att utesluta att tempmätaren visade fel.

Hur som helst, den lilla fläkten går ju, alltså borde den stora ha startat innan... men den står stilla.

dawwe ...has left the building...
23 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Har du luftat kylsystem enligt konstens alla regler?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
GTR-OMG
24 oktober 2011 · 12 Inlägg

dawwe skrev:
Har du luftat kylsystem enligt konstens alla regler?

Givetvis smile

ajonasson
24 oktober 2011 · 583 Inlägg

asuskic skrev:
Motortemp, kylvätsketemp och en massa andra värden går att läsa av via AC-panelen. Kombiinstrumentet brukar vara kasst ibland på TT så därför dubbelkollade jag på det viset, för att utesluta att tempmätaren visade fel.

Hur som helst, den lilla fläkten går ju, alltså borde den stora ha startat innan... men den står stilla.

Borde? Skall den göra det? Det beror helt på hur bilen är byggd villken fläkt som skall starta före den andra och vid villken temperatur tongue.

Ett kylarsystem har väldigt få rörliga delar de enda rörliga delarna är termostat & vattenpump.
Termostaten har du bytt så den kan vi utesluta (sålänge den inte går att montera baklänges eller liknande). Ifall vattenpumpen är kass så kommer motorn gå upp i temperatur oavsett om du står stilla eller kör med bilen. Dock skulle jag utesluta den med detta pga att motorn var för kall innan. Som tidigare talare skrivt är det viktigt att lufta bilen på korrekt vid efter tillverkarens instruktioner med luftskuvar osv.

Ur termodynamisk synpunkt är det sämsta att ha motorn igång stillaståendes då bilen är konstruerad för att kyla med hjälp av fartvinden. Ifall bilen står stilla kommer termperaturen konstant att öka tills nödkylfläkten måste starta för att förhindra överhettning.

Vad har du för temperaturmätare i instrumentpanelen? Är den datorstyrd eller har den celsiusgraderingar?
Ifall temperaturmätaren har celsiusgraderingar se villken temperatur den går över till rödmarkering. Ifall du har en datorstyrdmätare se ifall den avviker ifrån mitten.

De moderna datorstyda mätarna är INGA temperaturmätare! De är programerade att ställa mätarnålen imitten ifall temperaten på kylvattnet är mellan godkänt intervall! Detta använder de i bilarna för att okunnigaförare ej skall bli kallsvettiga när temperaturnålen svajjar runt, då en förbränningsmotor aldrig håller konstant temperatur.

Fråga:
Har du en styrd eller celsiusgraderad mätare i instrumentpanelen ovanför ratten?
Villken temperatur skall kylfläkt ett & två starta vid?
Startar kylfläkt ett & två?

Det som jag skulle vart i dina skor:
1. Kolla upp villken temperatur dina nödkylfläktar skall starta vid och kontrollera att de startar.
2. Ifall du har en datorstyrd temperaturmätare så ut och kör en sträcka med bilen en sträcka som är säker och öppen ifall temperaturen skulle överstiga mitten på mätaren så du får stanna.

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang