4525
Sök

Chevrolet transport felkod p0304?

5 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Chevrolet transport -02 felkod p0304!!

Har en längre tid haft problem med min cheva transport o hoppas att kunna få ngt tips som leder mig i rätt riktning. Motorlampan började lysa för ett par månader sen och lämnade in den på lagning. De gjorde en felsökning och det ind på ett fel på fjärde cylindern. Fast ingen verkar veta vad det eg är. Vi bytte tändstift o tändkablar o renade inspr. Men inget av det hjälpte. Bilen går för övrigt som en klocka på höga varv men på tomgång låter den lite ( puttrar). Vissa dagar kan motorlampan vara släkt i några mil för att sedan antingen börja blinka eller lysa. Skulle vara så tacksam för tips.smile

564 Inlägg
24 oktober 2011
P0304 betyder cylinder 4 missfire. Hur såg tändstiften ut när ni bytte dem? Var nr 4 eller nr 1 annorlunda än de andra? Anledningen att jag frågar om 1'an också är att tändsystemet på de här fungerar så att det finns tre tändmoduler där cylindrarna sitter i par och ger gnista på varje slag men den ena cylindern kommer då att vara i tändläge medan den andra håller på att trycka ut avgaserna så där gör inte gnistan någon nytta, ett sätt att göra ett billigare tändsystem än om de skulle haft 6 tändmoduler. Cylinder 4 är mitten fram, cylinder 1 är till höger (i färdriktningen) bak.

En möjligt anledning kan vara att du har dålig topplockspackning, vilket är vanligt på de här motorerna vid ungefär de här miltalen (om det är bilen i annonsen som nämns nedan), och det är vanligt att det blir just på cylinder 1. Har du märkt om den ryker vitt någon gång? Det borde gå att se med ett kompressionstest om det är så pass att den bluddrar på tomgång. Det kan gå att köra ett tag till men när man väl blåser den och inte är uppmärksam på det så kan man överhetta motorn vilket inte är bra..

Jag antar att det är du som har en annons på blocket på en 02 AWD i Eksjö med just denna felkod. Tittade på den annonsen igår kväll men jag tycker jag sett den tidigare också, har du haft den ute tidigare?

5 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Ja du har rätt att vi vill få den såld. Kanske ngn som förstår sig på det här lite bättre:). Men iaf har inte märkt att det ryker vitt, men har inte heller kollat så noga efter det. Men ska absolut ta en titt på det. Tändstiften sa de inget om när de bytte dom. Vet du vad det skulle kosta att byta topplocksp? Vill inte bara lämna in bilen på lagning på chans "om" de hittar felet.

564 Inlägg
24 oktober 2011
Det beror väldigt mycket på vilken verkstad, jag vet att Svenska Bil tog 15 kkr bara för att byta insugspackning på min polares Trans sport så där skulle det antagligen kosta i storleksordning 25 - 30 kkr att byta toppacking och renovera topparna (vilket man bör göra när man ändå har dem lösa). Jag vet folk som fått prisuppgift i de regionerna. En mindre verkstad kan vara billigare, men det gäller att hitta en som kan de här motorerna. Ett vanligt fel är att blanda ihop stötstängerna, då de är olika långa på insug och avgas och om man blandar ihop dem slår ventilen i kolven...

Min Trans sport är köpt som repobjekt med misstänkt dålig toppackning, men det visade sig "bara" vara insugspackningen. Jag bytte den själv, räknar kallt med att någon gång få byta topplockspackningarna också för det är som sagt vanligt på de här.

5 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
De verkstäderna jag har haft bilen inlämnad hos har aldrig nämnt ngt om topplocket och de har sagt att det "ser bra ut" men vet ju att det brukar vara dags att byta vid de milantalen. Men jag hoppas såklart att det ska vara ngt "mindre" fel. Tack för tips

564 Inlägg
24 oktober 2011
Gjorde de något kompprov? Det borde ha visat sig då. Tyvärr är det inte så lätt att komma åt att göra på den bakre cylinderraden, de sitter ju så bra till... Kolla också tipset längst ner i PM'et du just fick.

440 Inlägg
24 oktober 2011
Cylinder 4 sitter väl på främre raden? (2-4-6)? :S

564 Inlägg
24 oktober 2011
Ja, jag skriver det i sista meningen i första stycket i mitt första svar... wink Det kan som sagt vara cylinder 1 eftersom 1 och 4 sitter i par och det är inte helt ovanligt att få indikator på fel cylinder i paret. Jag vet dock inte hur den detekterar missfire, antar att det måste vara tändmodulen som känner av att det inte blir rätt motstånd när den ger tändpulsen eller något sådant för någon annan givare finns inte.

5 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Tack så mkt för alla tips. Nej ngt kompprov är inte gjort. De verkst vi har haft bilen inl på har inte verkat så "sugna" på att ta reda på vad det är heller. Antar att stora amerikanska bilar kan vara lite knepiga att neka med. Så nu har väl tanken varit att lämna in den till ngr som är spec på just cheva. Men finns det saker man kan testa själv lr tips man kan få så är ju det bra.

564 Inlägg
24 oktober 2011
Nja, stora amerikanska bilar är förhållandevis lättmekade. Det som är "problemet" med de här är att det är en liten amerikansk bil där man tryckt in motorn så att det knappt går att se den när man öppnar huven.. wink T.ex. på full-size vanar så kan man ta bort en kåpa inne i bilen så kommer man åt motorn där men det går inte att göra på trans sporten så man måste göra allt genom den lilla gluggen där fram. En del föredrar att plocka ur motorpaketet, vilket ska vara förhållandevis enkelt om man gjort det några ggr men det kräver att man har lyft eftersom det ska ur neråt tillsammans med hela framvagnen, men det går att byta toppackningar utan att ta ur motorn.

564 Inlägg
24 oktober 2011
Har du märkt om du förlorar kylvätska förresten? Kolla oljan, den ska vara svart om du inte bytt nyligen och inte grå eller oboj-färgad.

440 Inlägg
24 oktober 2011
sverkera skrev:
Ja, jag skriver det i sista meningen i första stycket i mitt första svar... wink Det kan som sagt vara cylinder 1 eftersom 1 och 4 sitter i par och det är inte helt ovanligt att få indikator på fel cylinder i paret. Jag vet dock inte hur den detekterar missfire, antar att det måste vara tändmodulen som känner av att det inte blir rätt motstånd när den ger tändpulsen eller något sådant för någon annan givare finns inte.

Ooops lol!

Det missade jag big_smile

5 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Ja oljan är bytt för inte allt för länge sen. O kylvätskan är inget som jag märkt av direkt heller.

Sök