Tips gällande växellådsfel Chevrolet Trans Sport

mach1-70
24 oktober 2011 · 75 Inlägg

Jag har en Chevrolet Transsport -00 som har ett skumt fel på växellådan! När man kör bilen kortare sträckor(under 2-3 mil),är det inga problem.Men om man kör i stan och får stanna vid massa rödljus+
körning i låghastighet,kan den börja växla hårt och ett missljud uppkommer.Det låter lika som en servopump
med för lite olja i !! Felet verkar ha uppkommit efter att sensorn till temp.mätaren byttes.Jag bytte den eftersom jag trodde att kylfläkten skulle funka efter bytet.Men det var för lite kylmedel i Ac:n,så att nån tryckkontakt inte slog till.Efter fyllning av Ac:n,funkar båda kylfläktarna,men tempmätaren står för högt.

Efter kontroll med lasertempmätare verkar kylare vara ok (10 grader lägre temp på undre kylarslangen),
och jag har för mig att när tempmätare i bilen står strax innan rött, är det 85 grader på övre slangen resp.
75 grader på undre slangen.

För 200 mil sedan är topparna renoverade med nya packningar,termostat,vattenpump mm.

Jag bytte olja+filter i växellådan nu i helgen,och trodde att problemet med växellådan skulle vara över,men
misstänker att det skulle kunna vara nåt med tempgivaren.Vet  inte om växellådan har nån styrenhet som kanske får felaktig information.  Tacksam om nån kanske har nån teori gällande detta. Jag har beställt ytterligare en ny tempgivare som ska bytas när jag får tid!!

Har förstått att dessa bilar har extremt mkt problem läckande topplocks/insugspackningar (verkar som
trycket i kylsystemet är mkt högre än andra bilar jag haft)+dåliga växellådor. Växellådan i min bil har
gått c:a 9000 mil sen den byttes,så det kanske är normalt att dom håller endast 9000-10000 mil.
Det var inget metallspån i trågmagneten , och oljan såg normal ut.

Som sagt , tacksam för tips på vad o göra.

sverkera
24 oktober 2011 · 564 Inlägg

Det borde vara 4T65E-låda i din och det låter som att du har det vanliga felet med kärvande solenoid (Pressure Control Solenoid) i lådan. Hur låter missljudet, är det ett vinande ljud (jag har inte hört det själv men så har det beskrivits av andra). Det finns en service bulletin från GM på problemet med nummer #00-07-30-002B (http://www.abrahamsson.com/2008-07-13_1 … ts-TSB.pdf). Tyvärr måste hela motorpaketet sänkas ner som jag förstått det för att man ska kunna komma åt att byta denna solenoid så det är lite jobbigt. En polare har samma problem på sin så jag sa åt honom att fråga efter den här TSB'n på Svenska Bil men det var ingenting som varken de eller de som reparerar automatlådor åt dem kände till.

Ang temperatur och kylfläktar. Från årsmodell 2000 så är temperaturgivaren kopplad så att den ger värde till PCM och sedan styrs mätaren i instrumentpanelen från PCM. På min 97'a så styrs mätaren direkt från tempgivaren (som också ger temperaturen till PCM). Jag märkte på min efter byte av tempgivaren att mätaren står högre än tidigare. Jag kollade vad PCM tycker om temperaturen och mätaren står ungefär 10 grader högre än vad PCM anger som temperatur. Jag har verifierat att PCM's uppfattning om temperaturen är den korrekta. Det är PCM som styr när fläktarna startar, två olika hastigheter. Om du har AC påslagen (och fungerande) så startar fläktarna tidigare än annars.

Det betyder att om din tempmätare står högt så tror alltså PCM att temperaturen står så högt men det verkar ju inte stämma med vad du mätt upp. Kolla med en ODB-II adapter vad PCM tycker att den har för temperatur. Iofs så borde den ju dra igång fläktarna på full fart om den tycker att motorn är så varm. Kolla att alla tre relän som styr fläktarna fungerar som de ska.

mach1-70
24 oktober 2011 · 75 Inlägg

Hejsan "sverkera" ! Tack så mkt för snabbt svar.Det låter som det du skriver kunde vara nåt ! Jag har verkstad själv(BMW) sedan många år,men har inte utrustning m.m för att fixa dessa bilar.Ska kolla upp med en verkstad i närheten som kan "koppla upp"bilen,så får vi se vad som dyker upp !!

Får jag inte i ordning på bilen på rel.lätt sätt , blir det nog att sälja/skrota,eftersom bilen inte är värd att lägga ut varken tid(som jag saknar),eller pengar på.

Men tack så enormt för svar så länge.Jag återkommer när jag fått mer info !!!

/ Thomas

sverkera
24 oktober 2011 · 564 Inlägg

Du kan komma förbi Solna någon kväll så kan jag hjälpa dig att läsa ut vad PCM tycker.

chryslerstratus
24 oktober 2011 · 440 Inlägg

Hur kollade du oljenivån i lådan? Bilen på tomgång?

Sjunker varvtalsmätaren vid låga varv?

mach1-70
24 oktober 2011 · 75 Inlägg

Hej ! Oljenivån är korrekt( ny olja+filter i lördags),och jag tycker att växlarna går i utan slirning.Det enda är som jag skrev att det strular först efter ett par mil.!! Jag ska kolla upp lite gällande vad förra insändaren skrev !

Tack för svar !!

/Thomas

chryslerstratus
24 oktober 2011 · 440 Inlägg

Men hur kollar du oljan? Med motorn varm + tomgång antar jag? Vet om en som hade precis samma fel som du har och han kollade oljan med motorn avstängd och det visade sig saknas nästan 1 liter olja! Då tappar lådan 1:a växeln vid låga hastigheter och hoppar mellan neutral och 1:an (tror till och med lådan automatiskt "slirar" in i 1:ans växel om varvtalen är för låga).

Det är också andra grejer som kan hänga ihop med lådan, se till att ingen check engine-lampa lyser ifall någon sensor till motorstyrningen är defekt så att den kanske inte kan hålla varvtalen uppe utan att man gasar.

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

mach1-70
24 oktober 2011 · 75 Inlägg

Hej "chryslerstratus"! Jag kollar självklart oljenivån som man ska:) ! Problemet är ju att antingen har det blivit nåt fel på växellådan helt plötsligt,eller om det är så att motortempgivaren som nyligen byttes,är felaktig och ger fel info till vxl-styenheten.Har fått tips om fel på defekt magnetventil! Tydligen ett ganska stort jobb eftersom motorpaketet måste lyftas ner för byte av dito.Ska kolla upp detta med antingen en närliggande verkstad eller lyssna med föregående "tipsare" !

Körde precis bilen o hämtade barnen från dagis,och då funkade det perfekt.Det var inte längre än kanske 1 mil,och motorn blev inte "fullvarm".

Har förstått både på svenska och amerikanska forum att dessa växellådor är riktigt dåliga !
Har själv jobbat med bilar i 30år,och egen verkstad sen 20år,men ett helt annat märke( BMW, och Honda  )
På dom bilarna är det mkt sällan problem.Visst händer det att växellådorna går sönder,men oftast slutar dom driva pga slitna lameller+dåligt servade växellådor.Det är sk "lifetime"olja i BMW bilarna sen början på 90-talet. Men oljan ska bytas ändå för att funka bra. Tyvärr har inte BMW nån 6-7 sitsig bil som jag är i behov av, så jag var tvungen att välja mellan två olika "skitbilar"( Trans Sport resp Voyager).Inser nu att det får bli en japanare( Mitsubishi Grandis ).

/Thomas

sverkera
24 oktober 2011 · 564 Inlägg

Nej, jag skulle inte påstå att dessa lådor är så fruktansvärt dåliga. Dock så mår de bra av oljebyte, i min owners manual till 97'an står det inget intervall för byte av oljan om den inte körs i "severe conditions" för då ska den bytas varje 8000 mil. Det är inte direkt ovanligt att oljan aldrig blir bytt förrän lådan rasat..

För dig som har mekvana, om än på annat märke, och sannolikt tillgång till lyft så tror jag inte det är några större svårigheter att byta solenoiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang