2803
Sök

Hallgivare/tändlägesgivare?

48 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
skulle behöva hjälp så fort som möjligt.

har en 740-88 med b230f. bilen kan bara dö ibland och går inte och starta förens den blivit helt kall. startar dock lätt varm när man precis stängt av den och testar igen. och startar jätte lätt när den är kall.'

har bytt pumprelät och säkring ett är hel. har letaT EFTER EN HALLGIVARE/TÄNDLÄGESGIVARE  på svänghjulskåpan men finns ingen. motorn är från en 940.

tacksam för snabbt svar eftersom har den till jobbet dagligen.

48 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
frågan är om jag har lh2.2 eller 2.4? är det någon av de systemen som inte har svänghjulsgivare? för hittar ju ingen på min mvh.

188 Inlägg
23 oktober 2011
NORTHSUFFER skrev:
frågan är om jag har lh2.2 eller 2.4? är det någon av de systemen som inte har svänghjulsgivare? för hittar ju ingen på min mvh.

Du har med största sannolikhet LH 2.2, du har hallgivare som sitter i fördelaren.

edit/

Om det är en motor som har suttit i en 940 så har du LH 2.4 och en induktiv givare som sitter på sprängkåpan.
lossa kontaktstycket och mät resistansen över stift 1 och 2.
det finns två givare, den som jag har uppfattat som vanligast ska ligga på 170-350Ω den andra ligger på 240-400Ω
Senast redigerat av Andreas34 (23 oktober 2011)

48 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
okej får kolla i fördelaren då. tacksam för svaret. är lite osäker om b230f motorn kommer från en 940 men det sa iallafall tidigare ägare.
har ingen givare på sprängkåpan:/

188 Inlägg
23 oktober 2011
NORTHSUFFER skrev:
okej får kolla i fördelaren då. tacksam för svaret. är lite osäker om b230f motorn kommer från en 940 men det sa iallafall tidigare ägare.
har ingen givare på sprängkåpan:/

Har du ingen givare på sprängkåpan så måste du nog ha hallgivare i fördelaren, men har du testat om bilen har tändning när den har dött och inte startar? för om den dör och sen inte har någon tändning så lägger jag en röst på tändmodulen, relativt billig del att byta och lätt att byta.

48 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
har tesat byta tändmodulen för en vecka sedan. dock utan resultat.

188 Inlägg
24 oktober 2011
byt fördelare då om du inte har givaren på sprängkåpan, kan spöka ganska mycket..

462 Inlägg
24 oktober 2011
NORTHSUFFER skrev:
har tesat byta tändmodulen för en vecka sedan. dock utan resultat.

Vilken färg är det på spridarna i motorn?

48 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
bra fråga det är förmodligen gula.

462 Inlägg
24 oktober 2011
NORTHSUFFER skrev:

Då är det nog lh 2.4 smile för det är typ det som skiljer motorerna åt utsendemässigt, sen är ju frågan om du har en sån där felsökningsgrej med lampor? för isf äre till 99,99% lh 2.4 smile

188 Inlägg
24 oktober 2011
grillchips skrev:
NORTHSUFFER skrev:

Då är det nog lh 2.4 smile för det är typ det som skiljer motorerna åt utsendemässigt, sen är ju frågan om du har en sån där felsökningsgrej med lampor? för isf äre till 99,99% lh 2.4 smile

diagnostikdosan med blinkkoder kom först 90 och då LH 2.4 funnits i två år om jag inte minns fel, men om han har 2.4 så borde han ha givare på sprängkåpan vilket han säger att han inte har.

462 Inlägg
24 oktober 2011
Andreas34 skrev:
grillchips skrev:
NORTHSUFFER skrev:

diagnostikdosan med blinkkoder kom först 90 och då LH 2.4 funnits i två år om jag inte minns fel, men om han har 2.4 så borde han ha givare på sprängkåpan vilket han säger att han inte har.

Låter som att de stämmer bra det! smile

188 Inlägg
24 oktober 2011
grillchips skrev:
Andreas34 skrev:
grillchips skrev:

Låter som att de stämmer bra det! smile

Och om vi utgår från att han inte har någon givare på sprängkåpan så vad jag vet så finns bara hallgivaren kvar som alternativ, och jag skulle gissa på att denna spökar eftersom att han har bytt tändmodulen.
Är ju lätt att byta fördelare och sen ställa tändningen, annars så får man börja felsöka på bränslesidan men det känns som att det är hallgivaren.

Sök