6348
Sök

Phaeton som laddar dåligt

2 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Hej,

jag har en VW Phaeton (5l v10 TDI) från 2005 som har börjat ladda dåligt.
Vid start stannar voltmätaren på 12 när den borde gå direkt till 14. När bilen blir varm och man hamnar på motorväg löser det sig oftast genom att laddningen enligt mätaren går upp till 14 och stannar där.
Vid kallstart och om jag i tex i samband med det hamnar i stadstrafik så har det ett par gånger hamnat i en situation att bilen går ned i nödläge (stänger av all el).
Man kan klart se att laddmätaren rör sig med motorns varvtal.

En mekaniker har tagit ur generatorn och hittar inte några fel. Kol, laddningsrelä etc verkar se helt ok ut. Det sitter två maffiga batterier som har uppmätts till 80% och ska därför inte vara något problem de heller. En fundering som vi ska kolla är ett sk skiljerelä som sitter mellan batterierna.

Någon som har några idéer?

MVH/Peter

438 Inlägg
24 oktober 2011
Hej smile känner att jag är lite tvungen att ge detta ett litet försök, jobbar på VAG verkstad,
Har ni tagit laddningsprov när bilen är i gång? drar bilen tjuvström???, för om den inte laddar som den ska så måste ju generatorn kontrolleras, inte bara titta på den, utan att mäta upp dioderna  och laddningsrelä samt lindningar,
alltså allt inuti generatorn och det ska göras av någon som kan eller har tillgång till verkstads manualer och maskineri för att test köra den med belastning,,

MVH VAnd3rsson

Edit : hade lite tilllägg smile skulle inte gissa på skilje reläet för bilen inte laddar som den ska,
men man kan alltid kontrollera det, för säkerhets skull,
Senast redigerat av VAnd3rsson (24 oktober 2011)

2 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
hm, tackar jag återkommer med hur det går framgent/P

Sök