8506
Sök

Alfa romeo 156 blåryker efter oljebyte!

10 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har fått lite problem med min Alfa romeo 156 2.0TS. Jag bytte olja och oljefilter för två veckor sedan till en helsyntetisk 5W-40 från Biltema. Jag gjorde även en invändig motortvätt. Bilen har aldrig dragit olja eller rykt men i princip direkt efter oljebytet spyr den ut ett moln med blå rök, efter 1 minut av körning försvinner det. Men så fort den blir kall och har stått ett tag kommer det tillbaka.

Jag antar att min ventiltätningar läcker för det luktar bränd olja. Jag vet inte vad det var för olja innan men förmodligen var det en tjockare variant som inte läckte ur packningarna. Jag har kollat oljenivån och den verkar vara normal, har inte behövt fylla på olja trots cirka 80 mil körning medans jag har haft problemet.

Då till min fråga. Kan jag byta till en tjockare mineralolja så att packningarna sväller lite och så att den inte läcker? Eller måste jag byta ventiltätningarna?

Tack på förhand!

2 414 Inlägg
9 oktober 2011
Prova att byt till en tjockare olja

10 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Prova att byt till en tjockare olja

Tror du att denna skulle fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-10W40/

Eller borde man köra denna?
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … ic-20W501/

Tack för svar!

10 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Liten uppdatering. Jag bytte olja till Biltemas mineral 10-40W "low smoke", tänkte att en tjockare olja inte skulle flyta förbi packningarna. Fyllde så att oljenivån var precis nån millimeter över MAX på stickan. Bilen rök fortfarande vid start och det kommer ett kraftigt blå/vitt rökmoln vid gaspådrag.

2 veckor senare

Jag tänkte att jag kanske hade fyllt på lite mycket olja, så att det skvätte in olja i insuget.
Jag tömde ut ca 6-7 dl så att oljenivån var på MIN. Nu verkar det som att den inte ryker vid tomgång men när jag varvar upp till 3000 varv kommer det ett rökmoln och det fortsätter ett tag på tomgång efteråt. Jag vet inte riktigt om jag ska kalla röken för vit eller blå, se bifogad bild!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/a72fa66d_R%F6k.jpg

Några förslag på vad det kan vara?

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 oktober 2011
Röken är vit.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

845 Inlägg
26 oktober 2011
Det är kondens, igen oljerök. Röken är vit. Blå ryker den så ser man att röken är blå.
Senast redigerat av Jimpiz (26 oktober 2011)

10 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Okej! Den luktar inte något speciellt nu heller. Innan så luktade det bränd olja tyckte jag men nu efter att jag har tömt den har den fått en vittare färg och mindre lukt.

785 Inlägg
26 oktober 2011
Har du kollat undersidan av oljelocket?
Första misstanken när en bil ryker vitt är topp-packning.

Ryker den mycket?
Har den "förbrukat" kylvatten?

Its not the fart that kills, its the smell...

10 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Har du kollat undersidan av oljelocket?
Första misstanken när en bil ryker vitt är topp-packning.

Ryker den mycket?
Har den "förbrukat" kylvatten?

Suck. Det verkar som att det är topplockspackningen som släpper igenom kylarvätska. Startade bilen imorse och dem första två minuterna kom det ingen rök överhuvudtaget, sen när den hade gått lite varm kom det lite rök. När jag sen gav gas så kom det ett kraftigt moln följ av mycket vit rök. Känner dock ingen lukt men det kan vara så att det inte har varit mycket glykol i kylarvätskan sedan innan.

Den verkar även vara ganska törstig efter kylarvätska, kom ihåg att jag fyllde på för en månad sedan och ca 0.5 liter har försvunnit. Fyllde på till MAX nu och ska ha mer koll denna gången på hur mycket som har försvunnit.

Finns det något mer sätt jag kan testa om det är topplockspackningen?

785 Inlägg
27 oktober 2011
Seriösa bilfirmor har en behållare med en särskild vätska som man sättet över expansions kärlet.
I denna behållare har man en vätska som reagerar på om det finns spår av något i kylvätskan, vilket missfärgar vätskan.

Men har du ingen läcka i kylsystemet, bilen ryker vitt och det försvinner vatten från kylsystemet så hade jag misstänkt en trasig topppackning.. Tyvärr..

Its not the fart that kills, its the smell...

Sök