Handbroms Volvo V90 -98

charpz Detektiv
27 oktober 2011 · 21 Inlägg

Hej!
Fick nerslag på otillräcklig bromsverkan på handbromsen. Så nu är jag förvirrad om hur jag ska fixa det. Har spänt handbromsen från mittkonsolen ända tills handbromsen tar utan att ens röra själva hanbromshandtaget men den vägrar låsa hjulen och den tar endast lite grann. Så oavsett hur mycket/lite jag spänner verkar den ha exakt samma bromsverkan. Har även kollat bromsbackarna och dom är det ca 2 mm slityta kvar på. Och alla wirear ser ut och vara i bra skick och dom rör sig som dom ska.
Så min fråga är om det är nån som har haft samma problem som jag och hur ni fixade det? Känns så meningslöst och köpa nya grejer ifall det är nåt annat man kan göra och alla delar ser ju ut att vara i kanonskick så.

Det här är en Volvo V90 -98 års modell så vet inte riktigt om det är samma grejer som till 960/965.

Vore jättetacksam för svar för har beställt tid hos verkstaden men det är om 2 veckor och ombesiktningstiden innan det blir körförbud inträder på söndag hmm

Mvh Tom

bronco_z
27 oktober 2011 · 604 Inlägg

Rör ALLA detaljer på sig i bromsen. Svårt att se om man inte demonterar allt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
charpz Detektiv
27 oktober 2011 · 21 Inlägg

Det såg så ut. Kompisen lade sig under medans jag drog i spaken och wirarna drogs med som dom skulle. Och samma sak när jag demonterat bort hela bromskivan så drogs backarna ut som dom ska.

jonas_ahman
28 oktober 2011 · 309 Inlägg

har du haft bra verkan någon gång? tänkte om någon innan dig varit där och pillat och råkat få 5-56/bromsvätska eller liknande på friktionsytan och sen bara tvättat rent dom istället för att byta

Läser och släcker felkoder. pm för info
charpz Detektiv
28 oktober 2011 · 21 Inlägg

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt om den tagit bättre än såhär nångång. Har bara använt den när jag parkerat. Men märkte ganska tidigt att den började rulla vid för stor lutning men så körde jag i växel bara o så gick det fint (Haft den sedan mars).
Kanske vore en bra ide att försöka tvätta av dom ordentligt med diverse avfettande etc och se om det blir skillnad. Och ser man att det blir bättre är det nog dags att byta isåfall om man inte får till det riktigt rent. Tack för tipset.

Burnout89 Överladdad!
28 oktober 2011 · 530 Inlägg

Bromsbackarna behöver "shimsas" ut i den änden som inte rör sig så att hela anläggnings ytan används.. svetsa eller på annat sätt få ut dem.. men skruva in justeringen till handbroms wiren först kan bli svårt att få på skivan annars.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
pukan2
28 oktober 2011 · 3 182 Inlägg

bytt ut till nytt kostar inte mycket samt att det håller länge, finns även på biltema.  fan för att snåla på att byta ut bromsarna.

charpz Detektiv
28 oktober 2011 · 21 Inlägg

Själva poängen är att jag ska bara besikta den och sen åker den ut på försäljning. Får inte tillbaka nåt för att ha kostat på nya handbromsgrejer direkt. Skulle jag ha kvar den hade jag bytit ut allt i bromsväg till nytt.

pukan2
28 oktober 2011 · 3 182 Inlägg

oki handbromsbackarna kan gö va en ide att byta om dom va så dåliga som du sa som 2mm. slipa rent allt samt smörj upp det med kopparpasta ( finns även på spray) så lär det funka sen.

pukan2
28 oktober 2011 · 3 182 Inlägg

sen på en v90 98a så kan jag mycket väl tänka mig att det lönar sig att du byter ut bromsarna till nytt då det oftast är slitet o dåligt. blir mycket lättare att sälja samt att ingen behöver gö veta vart det kommer ifrån.

charpz Detektiv
29 oktober 2011 · 21 Inlägg

Jo jag tror det får bli nya delar för det vart inte mycket bättre när jag "finade" till alla detaljer med slip och rengöring och smörjning. Hade hoppats på att det gick att fixa till utan att köpa nytt men verkar vara enda bra lösningen.

Burnout89 Överladdad!
29 oktober 2011 · 530 Inlägg

Nej är de så konstigt när du inte gjort de jag skrev!

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang