3080
Sök

Batteriet laddas ur Audi A4 1998

Son Of Murphy
782 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Har fått ett mindre trevligt problem på halsen, nämligen att mitt batteri i bilen laddar ur... sad

Vet inte vad som är felet, har ingen värsting stereo ikopplad, eller så. Stereon går på direktström, men kan ju inte dra ur batteriet i stand-byläge, eller? Det enda ang. stereon är att den står o söker blåtand hela tiden, måste annars pilla o jävlas om man vill få den kopplad till mobilen igen... hmm

Har ju laddningsmätare i bilen o den ligger konstant runt 14v laddning, aldrig gått under, inte ens när batteriet laddat ur...

Vet inte friskheten i batteriet, då bilen fick ta starthjälp när jag hämtade den hos försäljaren. Har laddats ur EN gång tidigare, och ja...
Vad göra helt enkelt? Tips någon?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

528 Inlägg
2 november 2011
Koppla ur stereon och kör ett tag för att se om batteriet fortfarande dras ur.
Låna sedan ett annat batteri som du vet är fräscht och jämför med och utan stereon.

På så sätt får du ju reda på om det är stereon, batteriet eller ingendera.

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Stereon är en Paja-när DEH 7000Bt...

Jo jag har börjat plocka bort fronten nu iaf, för att se om den drar ur. Har inte haft bilen stående längre än typ 24h nu, o då har den inte dragit ut, ÄN, iaf... tongue

528 Inlägg
2 november 2011
jag hade dragit ur all matning till stereon och sen kört som vanligt..  om batteriet fortfarande dras ur då så beror det ju inte på stereon.

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Jo hade jag inte haft två tummar mitt i samma hand, så hade jag också ändrat ifrån direkt ström till tänd-ström... Men ja som jag skrev nyss, så med två tummar mitt i samma hand. Plus att jag inte har varken tålamod, eller ork att sätta mig ner o grunda. Tänkte jag då höra OM det var så att en stereo i stand-by läge (endast sökning av bt-enhet) kunde dra ut ett batteri! smile

528 Inlägg
2 november 2011
låter ju osannolikt.   För du pratar om standby-läge medans generatorn laddar batteriet? För den söker väl inte efter BT-enheter när bilen är avstängd?

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Nej, medan bilen är avstängd, då stereon är dragen på direktström, så som jag har förstått det hela. Den går iaf att köra om bilen är avstängd... hmm

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Ah, ja då var det en 700BT då... Inte så noga i mina ögon! big_smile

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det gör hela skillnaden, jag har sagt det förut men jag säger det igen.
Pioneermaskiner med kylfläkt ska kopplas över tändning eller med separat brytare.
Fläktten startar när det finns spänning på ACC-kabeln (den röda) och fläkten går då konstant.
Mankan1978 skrev:
Ah, ja då var det en 700BT då... Inte så noga i mina ögon! big_smile

Borde inte det höras om det går en fläkt?
Hm, ja om så nu är fallet får jag ta med mig Haines boken ner o börja leta tändnings-ström. Var man nu ska lyckas hitta en sådan i den bilen... hmm

Son Of Murphy
782 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Liten fläkt på baksidan av stereon inskjuten i en tysk instrumentbräda? Skulle inte tro det.
Det finns i kablaget till tändningslåset, jag har själv kopplat in mig där på flera A4:or. Då får du dessutom den 'snygga' tändningen som gör att stereon kan användas utan tändningen på men nyckeln i, när du sen drar ur nyckeln så stängs stereon av.
Mankan1978 skrev:
Swedenrockers skrev:
Det gör hela skillnaden, jag har sagt det förut men jag säger det igen.
Pioneermaskiner med kylfläkt ska kopplas över tändning eller med separat brytare.
Fläktten startar när det finns spänning på ACC-kabeln (den röda) och fläkten går då konstant.

Borde inte det höras om det går en fläkt?
Hm, ja om så nu är fallet får jag ta med mig Haines boken ner o börja leta tändnings-ström. Var man nu ska lyckas hitta en sådan i den bilen... hmm

Hm in i tändningslåset!? yikes Eeeh, där skulle jag nog aldrig tänka mig att gå in... För mycket el o skit där som man kan råka ha sönder, koppla fel o grejor, o vips så går inte bilen igång alls... hmm

Nja får se hur jag gör helt enkelt

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
0,5 mm röd kabel i kablaget vid rattstången kan du ta styrsignal ifrån, om det finns fler så mät, det är bara en med den funktionen, den går till 8/86 på tändningslåset.

Hm, ja jag får se hur jag gör...
Tack iaf för visat intresse! smile

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Jag vet inte. Vet ju inte vad tidigare ägare gjort, t.ex. Har råkat ut för både det ena o det andra "pundar-koppleriet" när det gäller el o stereo i bil... hmm Jag menar, kanske inte en kabel som sitter som den ska, där den ska eller har rätt färg... hmm

Du sa mäta, har mätinstrument, men har aldrig direkt förstått mig på det, så det ligger bara o samlar damm här hemma... tongue

Men ja ha du någon riktigt snabb o enkel för en "med-tummen-mitt-i-handen" som jag, så shoot! smile

Sök