Kolkanister o vevhusventilation o besiktning

gtjim
6 november 2011 · 692 Inlägg

hej ni tänkte höra vad fyller dessa två grejer för funktion alla säger ju olika o vad händer om man tar bort dom

kolkanistern vad händer om man tar bort den + pluggar slangarna

vevhusventilation det går alltid en slang från vevhusventilationen o till insuget  och sen någon mer stanns . men vad fyller alla dessa slangar för funktion ?
har det med smörjning  eller liknande  o göra  att den tar med sig oljedimma in i motorn från vevhusventilationen via insuget eller är det bara för miljönskull eller  vad handlar det om .

vad händer om man tar bort alla slangar o sätter filter där .

vad säger besiktningen om dessa två grejer ?.

mvh:)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
schnauz
6 november 2011 · 1 758 Inlägg

Kolkanistern är ett filter med aktivt kol som tar hand om bensinångor från bränslesystemet.

Vevhusångor bildas när färskgas från förbränningsrummen slinker förbi kolvringarna, tar sig ner på fel sida kolvarna och blandas med ångor från motoroljan. Innehåller en hel del otrevligheter, bland annat oförbrända kolväten. Vevhusventilationen ser till att dessa ångor återförs till insuget för att kunna förbrännas, istället för att släppas rakt ut i luften.

Kolkanister vet jag inte när det blev krav på, men sluten vevhusventilation måste man ha från årsmodell 1969 och framåt.

Germax
6 november 2011 · 12 086 Inlägg

Kolkanistern tror jag inte de har någon koll på, sitter ofta gömd.
Har aldrig reflekterat över att de skulle letat efter någon heller, då har jag ändå besiktat säkert 20ggr.

gtjim
6 november 2011 · 692 Inlägg

heh jo kolkanistern stör ja mej på o tänkte kan ju alltid höra med folk vad som händer om man tar bort den tongue heheh men men sbp har j inte förens nästa år i oktober så  rensar allt men sparar det:) så kan man slänga dit de då  blir öppen vevvent och så tar vi bort den där kolburken  den är så ful tongue
antar att det bara är att plugga slangarna från kolburken ?

och antar att det bara är o sätta dit öppet filter på vevhusventilationen på motorn o pluga de andra 2 hålen ett hål går in i insuget  o sen det andra har ja ingen aning om var den tar vägen den försvinner neråt i motor rummet:P  men men smile

tack ar för bra förklaring:D

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
myran Foto/Bilnörd
7 november 2011 · 1 541 Inlägg

Kolanistern tror jag inte dom märker att de när borta.

Att köra med öppen vevhusventilation ger egentligen bara nackdelar.

Att ha en fungerande återciruklerande vevhusvenelation hjälper till att få ur bensinångor med mera ur vevhuset i stället för att det hamnar i oljan som i blir förstörd.

Kan inte på något sätt se fördelar med att köra med öppen vevhusvenelation. Om bilen nu i sig trycker ur sig olja som du inte vill ha in i motorn så bygg en oljefälla/catchtank i stället.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Driftar_N
7 november 2011 · 227 Inlägg

Kolkanistern är bla ansluten till tanken som tankventilation, att plugga den gör att du blir utan tankventilation, inte bra.

Vevhusventen funkar bäst återcirkulerande så den kan jobba med ett undertryck och suga ut vevhusgaserna, rengör hela vevhusventen och sätt dit en oljefälla om du har problem med den som det är nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang