3663
Sök

Hjälp Med värdena! KATASTROF

251 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
HJÄLP!!.. Var och besiktigade nya vinter bilen idag en Mazda 323 16v fixade bromsrör och däck som blev underkänt från förra besiktning.. Hade även Hc, Co halt och tomgången för hög så idag vad jag på en verkstad i morse och servade bilen med Olja, Filter tändstift och sådant vi sänkte även tomgången från 1000varv till 900varv/min
Resultatet på förra besiktningen var:
CO 0,3 Godkänt
CO 2500 0,7 icke Godkänt
HC 231 icke Godkänt
Lambda 1,00 Godkänt...
Så idag gjorde vi service m.m som jag skrev på ovan och körde in på besiktningen och fick ut dessa katastrof värdena
CO 1,2 Ej godkänt
CO 2500 1,00 Ej godkänt
HC 1480 exakt som ni ser skriver ej fel 1480 EJ GODKÄNT!!
Lambda 1,2 Godkänd
Vafan kan dessa värden bero på Sänkte tomgången, Byte olja och allt som jag skrev..
Mvh Henke

63 Inlägg
3 november 2011
Har du kollat så att den inte drar tjuvluft nånstans bland vakuumslangarna? Ring mig.....

Bilmekaniker
805 Inlägg
3 november 2011
katt, lambda, ljuvluft någonstans , LMM/ map sensor, vakumslang, avgasläckage

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2011
Inte till mycket hjälp men Mazdas 16V mellan typ -90 - 99 är känd för att vara en problem motor när det gäller avgasvärdena, i värsta fall måste toppen renoveras om du inte får rätt på HC främst... Googla!!!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

251 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
AnesN skrev:
katt, lambda, ljuvluft någonstans , LMM/ map sensor, vakumslang, avgasläckage

Anes har rätt.. Katten har lagt av.. lamdan e perfekt.. den drar ej tjuvluft och LMM e cp.. och inga läckage.. så Katten och LMM ska bytas eller bara LMM för katten e bytad big_smile

4 474 Inlägg
6 november 2011
Jag tror dessvärre att du är snart tillbaka...Väldigt wacko att det skulle vara LMM när lambda är "perfekt", men visst kanske-kanske...Som jag skrev tidigare, Mazdas "F" motor (den på 130 hästar typ) är känd för att vara strulig med avgasvärdena, googla!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

757 Inlägg
6 november 2011
den motorn med dubbla kammar är ökänd tyvärr för högt hc värde. brukar vara en dyr historia att fixa det med tyvärr.

4 474 Inlägg
6 november 2011
Lanjin: Det är det jag försökt att säga...Men det lyssnas inte...Hade en arbetskamrat som hade en Mazda med just den motorn under några år, den fick domen att "toppen måste fixas". Han hade dock tur o lyckades precis "fuska" igenom den med nån "helvetisk-blandning-av-bensin-ksprit-etanol-o-massa-annat", ibland först efter 2-3 försök..Har för mig att han även bytte olja, samtliga filter och tändstift kvällen innan besiktning, o kom dit med glödande "katt"...
I vart fall så behöver det inte vara samma fel på TS bil, men som sagt den motorn är dessvärre ökänd för struliga avgasvärden...

757 Inlägg
7 november 2011
ja jag hade samma fel bytte lambda och kat utan framgång.
testade fuska igenom med med etanol samma visa smile
självklart hade jag bytt olja och filter med.

63 Inlägg
7 november 2011
Jag tror jag vet hur han kan lösa det.....Köpa en annan bil big_smile

Sök