Köpt 850 T5 och är sjukt nöjd men...

TernFis
30 augusti 2011 · 246 Inlägg

...Det finns lite som jag stör mig på ^^

Tomgången.. När bilen är kall så är tomgången perfekt men när man kört lite hårt och den blir lite varm, det är då "problemen" uppstår yikes den sjunker ner till typ 500 varv och det tycker inte bilen riktigt om så den håller ju på att dö i varje korsning -.- och den typ börjar "hacka" om man inte är snabb i växlingarna.. Vad kan det vara för fel?

Gasen.. Verkar som att gasen hänger sig eller vad man ska säga yikes Om jag ska starta i ettan så när jag ska växla upp så när jag släpper gasen så fortsätter det att gasa i typ en sekund.. Drygt som fan! Kanske hänger ihop med felet ovan? Ja jag vet inte men någon annan kanske vet ? smile

Annars så är jag riktigt nöjd med min bil! big_smile

Jonnsard
30 augusti 2011 · 458 Inlägg

Att gasen hänger sig är ganska vanligt fel att det dras tjuvluft från insuget, kolla om ngn slang är brusten.
Tomgången kan vara allt från en sprucken vulkning i spjällhus slangen(tjuvluft) till dåligt tändsystem.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
volvoqq Lastbilsmekaniker
30 augusti 2011 · 5 135 Inlägg

Kolla om gasspjället inte är full med avlagringar som behöver tvättas bort.

HenkeTIC
31 augusti 2011 · 888 Inlägg

Om man har luftläckage så får man HÖGRE tomgång så det är inte ditt problem. Vad har du för dump? Öppen? Den är garanterat isåfall boven. Att gasen hänger sig kvar en sekund är väll någon miljösak för övrigt, tycker det är så på väääldigt många bilar.

TernFis
31 augusti 2011 · 246 Inlägg

Hehe ok tongue Var oh frågade lite snabbt hos den lokala verkstaden oh han kunde verkligen inte förstå vad som är fel yikes

Där är en öppen dump, dumpar gott som fan haha xD men är det dumpen där e fel på eller felet är att jag har en öppen dump?

Ja det sa han också att det är jättevanligt på lite äldre bilar och det är ju inte direkt något farligt, det slutar ju när jag trycker ner kopplingen så inget som tar skada ^^

Gomez
31 augusti 2011 · 179 Inlägg

Den öppna dumpen kan du plocka bort direkt, kör istället med originaldumpen eller en eftermarknads återsirkulerande för styrsystemet i bilen är byggd för återsirkulerande dump och det finns igentligen ingen anledning att ha nått annat då. Blir ingen skillnad effektmässigt och om du vill ha att bilen låter som en linjebuss så sätt på ett öppet filter;)

kolla även ALLA vakumslangar NOGA efter sprickor.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
TernFis
31 augusti 2011 · 246 Inlägg

Men om det inte är något speciellt med en öppen dump varför är de så jävla dyra ? xD

Ska kolla en gång till riktigt ordentligt men hittade inga innan idag yikes

Bjokka
31 augusti 2011 · 63 Inlägg

Har läst lite om div dumpar på just volvo 850/855 och många verkar få problem med lambdan vid just öppna dumpar... Bara läst detta då jag var nära att montera en öppen dump jag hade liggandes...

Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
Marlboroman
31 augusti 2011 · 8 229 Inlägg

Bjokka skrev:
Har läst lite om div dumpar på just volvo 850/855 och många verkar få problem med lambdan vid just öppna dumpar... Bara läst detta då jag var nära att montera en öppen dump jag hade liggandes...

Dem som får bekymmer tillhör grovt räknat 2 grupper: dem som inte har kunskapen som krävs för att göra en korrekt montering och justering. Eller så har man köpt en billig ventil och får funktion därefter med tillhörande bekymmer. Med korrekt montering och justering av en vettig ventil så är det inga bekymmer.

Min har gått en 8000 mil med öppen ventil, den 3:e i ordningen nu för övrigt utan några som helst bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bjokka
31 augusti 2011 · 63 Inlägg

Visst är det så, Jag säger inte att det är omöjligt. Att jag inte satte i min beror på att jag vill ha min hel orginal och inte en sönderskruvat T-gul.

Läste detta på nåt volvo forum (minns ej vilket)
Men kunskap är A och O wink

Marlboroman skrev:

Bjokka skrev:
Har läst lite om div dumpar på just volvo 850/855 och många verkar få problem med lambdan vid just öppna dumpar... Bara läst detta då jag var nära att montera en öppen dump jag hade liggandes...

Dem som får bekymmer tillhör grovt räknat 2 grupper: dem som inte har kunskapen som krävs för att göra en korrekt montering och justering. Eller så har man köpt en billig ventil och får funktion därefter med tillhörande bekymmer. Med korrekt montering och justering av en vettig ventil så är det inga bekymmer.

Min har gått en 8000 mil med öppen ventil, den 3:e i ordningen nu för övrigt utan några som helst bekymmer.

Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
smekallracing
1 september 2011 · 385 Inlägg

när tomgången stannar vid ett visst varvtal när man varvar till och sen går ner och sedan kan få ett ryck och flygga upp igen tyder det ännu mer på en trasig insugspackning? bara en fråga.. tonguel

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
turbodannis
10 november 2011 · 86 Inlägg

Att gasen fortsätter att gasa så är det normalt. det är så på min och 100 andra som jag pratat som åker 850. Det är orginal mappat så för att eliminera utsläppet av oförbränt bränsle. Alltså en ekonomi sak.

TernFis skrev:
...Det finns lite som jag stör mig på ^^

Tomgången.. När bilen är kall så är tomgången perfekt men när man kört lite hårt och den blir lite varm, det är då "problemen" uppstår yikes den sjunker ner till typ 500 varv och det tycker inte bilen riktigt om så den håller ju på att dö i varje korsning -.- och den typ börjar "hacka" om man inte är snabb i växlingarna.. Vad kan det vara för fel?

Gasen.. Verkar som att gasen hänger sig eller vad man ska säga yikes Om jag ska starta i ettan så när jag ska växla upp så när jag släpper gasen så fortsätter det att gasa i typ en sekund.. Drygt som fan! Kanske hänger ihop med felet ovan? Ja jag vet inte men någon annan kanske vet ? smile

Annars så är jag riktigt nöjd med min bil! big_smile

rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Att tomgång sjunker eller svajar eller ibland att bilen helt dör har till största sannolikhet med din öppna dumpventil att göra. Du ska ha en återcirkulerande dump på din bil eftersom den använder sig av LMM.

Säger som någon här tidigare sa sätt dit en Volvo original dumpventil som är anpassad för 850 turbo. (då är det en återcirkulation) Vissa eftermarknads grejer kan säkert vara bra men i många fall skapa mer problem.

Hade liknande problem med min 900 när jag köpte den utebliven tomgång eller väldigt dåligt tomgång och detta berodde på att förra ägaren satt dit en Forge dumpventil. Gick till Speedparts och köpte en Saab original och mina problem var lösta.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2011 · 13 732 Inlägg

Marlboroman skrev:

Bjokka skrev:
Har läst lite om div dumpar på just volvo 850/855 och många verkar få problem med lambdan vid just öppna dumpar... Bara läst detta då jag var nära att montera en öppen dump jag hade liggandes...

Dem som får bekymmer tillhör grovt räknat 2 grupper: dem som inte har kunskapen som krävs för att göra en korrekt montering och justering. Eller så har man köpt en billig ventil och får funktion därefter med tillhörande bekymmer. Med korrekt montering och justering av en vettig ventil så är det inga bekymmer.

Min har gått en 8000 mil med öppen ventil, den 3:e i ordningen nu för övrigt utan några som helst bekymmer.

gillar man 14:is ljudet går det att göra det körbart på en 850

är man intreserad av effekten kör man ej med en öppen dump

vid varje tillfälle dumpen öppnar tror ecu att luft som du just dumpat ut ska finnas med och när du klipper på så går bilen fett
och när bilen går fett reagerar lambdan..som är av stenålders modell så den kommer skicka signal att strypa bränsleflödet in i motorn
och så har man just förlorat en massa effekt för att det ska låta fränt

orginal fungerar utmärkt och räcker den inte så är den en återciruklerande man ska ha på ALLA bilar som mätare luftflödet i början av systemet

bilar med en map sensor är en helt annan grej men annars fungerar det ALDRIG bra

även om det går att få skiten att lira så bilen iallfall inte stannar när man stannar

min 855turbo dumpar som SATAN och där sitter det bara ett öppet filter i en avskärmare
så gillar man ljudet fungerar orginalet utmärkt oxå
förstår inte meningen med att elda för kråkorna och samtidigt ha korsdrag smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang