3502
Sök

Laddtrycksproblem och lite annat 850 t5

79 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
tja tja.
har lite problem med min t5a-94a
den laddar bara 0.4 orginal av någon anledning.
köpte ställbart laddtryck
då gick den att ladda till 0.7 knappt
sen vart de kraftiga ryck o den tappa trycket.

så.. någon som haft liknanade fel?

har felsökt lite och fått fram 8 fel koder i bränslesystemet sockel a2

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck

2-3-5 EGR-omvandlare, saknas eller är felaktig

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

2-1-4 Fenix 5.2 - Impulsgivarsignalen är polvänd eller felaktig
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignalen saknas sporadiskt

5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

2-3-3 Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde

någon som kan hjälpa mig lite vad de olika felen betyder?
mvh kristoffer

528 Inlägg
14 november 2011
Börja i den ordningen som du skrivit ner felen.  Har du kollat din luftmassemätare?
Prova med en från en annan T5a och som du vet fungerar - och se om du märker skillnad?
Om systemet inte kan mäta rätt mängd luft så är det inte alls konstigt om det reglerar ner laddtrycket till minimun - (För hur dumt vore det inte att ladda på med laddtryck om man inte vet hur mycket luft som kommer?).

Om luftmassemätaren är ok (du har ju felmeddelande på den, så den är säkert fel på något sätt).

Ibland kan vissa felmeddelanden komma som konsekvens av andra fel, så efter att du ordnat luftmassemätaren så hade jag nollat systemet och sedan kollat efter felmeddelanden igen och fortsatt lösa de som kommer.   Felet med laddtrycksreglering beror kanske på ditt ställbara laddtryck?  Jag vet inte vad du gjort rent exakt, men om du försökt tvinga fram ett laddtryck som systemet inte vill generera, så är det ju inte konstigt att systemet ger dig felmeddelande på laddtrycket.

Sök