6305
Sök

Bensinmätare, klocka, motortemperaturmätare.

9 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Har köpt en Alfa romeo Twin spark 156 från 1992. Jag är dålig på bilar, men försöker lära mig genom instruktionsboken tongue m.m. Instrumentpanelen med bensinmätare, klocka samt motortemeratur har slocknat helt. Jag har tittat i manualen och kan härleda till reläer som sitter i motorrummet. Kan detta stämma? Skall man byta ut något och var köper man detta isåfall?
Vore så tacksam för hjälp eftersom jag inte vet var jag skall börja för att lösa problemet.
Undrar också om detta problem även orsakar att batteriet "dör"  sad

Många hälsningar
Lise-Lotte

Tekniker
624 Inlägg
14 november 2011
Då tar vi det från början Så sakerna på instrumentet fungerar inte eller lyser de inte???
Det kan vara en säkring som är sönder som går till instrumentet fast då borde ju inget funka, kolla säkringarna i motorrum och under ratten på vänster sida tror jag.
Sen att ditt batteri dör beror ju på lite olika saker.
1 Har du ett Gammalt batteri. om så kanske det är sönder och inte tar i mot laddning från generator. BYT Batteri då.
2 Du har dålig laddning från generator.
3 Din bil drar tjuvström, så det tömmer batteriet.

Du får ragga upp någon som kanske kan hjälpa dig med lite felsökning på din bil.. annars får det ju bli V-staden som gäller.... mvh hannes

9 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Hej,Tack för Ditt svar. Jättesnällt! Nej, det lyser inte från mätarna och det fungerar inte. Allt är svart och i botten så att säga.

Batteriet har aldrig krånglat, och det är ganska nytt. Det kanske är så att jag först skall försöka ladda batteriet genom en annan bil:-)... Har varit ute i bilen och kikat i motorrummet och har hittat säkringar både där samt på vänster sida inne i bilen, precis som du sade. Frågan är väl var jag kan köpa nya säkringar och vilka av dom som det är? Dom är ju större i motorrummet än inne i bilen. Vet du vilket det kan vara och om dessa finns på t ex mekonomen eller om man måste beställa från Alfa återförsäljare?

Hej
Lise-Lotte

1 122 Inlägg
14 november 2011
Kolla säkringarna. Annars direkt koppla ström på reostaten för då vet du om mätarhuset e paj

gasa nu foer faen!

292 Inlägg
14 november 2011
hej

säkringar kan du köpa billigt på biltema.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ar-180-st/

det brukar stå på locket till säkringarna vart dom går/är till. smile

Tekniker
624 Inlägg
14 november 2011
Men resten av mätarna funkar då?  Det bästa är att ladda batteriet till sin fulla kapacitet, och inte genom en annan bil det funkar inte alls på det sättet blir bara en liten laddning så man kan starta. det ska laddas fullt med Laddare typ över en natt eller nått. De stora är huvudsäkringar som brukar ligga från 40 Amp upp till minst 80 Amp Kan ju hända att en sådan har gott sönder det vet ju inte jag, de andra inne i bilen är ju lite mindre  typ av flat säkringar fast inte lika hög amp. Kolla en efter en så att de inte är sönder och sätt tillbaka samma som du tar ut. om du inte kan läsa av vilken som går till vad. den lilla remsan ska vara hel i säkringen om den är av så är den sönder byt ut  då... Säkringar går att köpa på mekonomen som du frågade innan. Ta i så fall med de som du vill köpa så vet de vilka du ska ha

Tekniker
624 Inlägg
14 november 2011
Grabbar ge henne lite tid att lära sig

9 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
big_smile Tack...ja, tid tar det. Men jag är envis och tänker fixa detta. Jag läste precis om batteriet och att det skall laddas under minst 24 timmar. Det skall helst vara något starkare än batteriet i bilen- tydligen. Japp, det är bara att ta cykeln till mekonomen och handla säkringarna. Och sedan ragga tag på någon med ett batteri... lyckas jag kommer jag bli riktigt kaxig..hmm. Nu stänger jag min manual och tittar på en film. Hej och tack igen!!!!

Lise-Lotte

Tekniker
624 Inlägg
14 november 2011
Lycka till , säg till om du behöver mer hjälp

9 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Reostat? Mätarhus? Jättekul....:-)jag vet vad gasa är, däremot och några saker till . Men jag lär mig med tiden. Tack..jag kommer skriva hur det går med alla moment. En riktig mekarvecka väntar:-)..ha det gott, och tack så oerhört mycket för alla tips och råd.

Tekniker
624 Inlägg
14 november 2011
Haha ja vissa tänkte kanske inte sig för där smile

Sök