740 tic går oroligt och fett

godizet
13 november 2011 · 103 Inlägg

b230et 86
Tja. Köpte denna rosthög för att ha som ett projekt.
Är färdig med rosten och allt annat förutom att den går oroligt och dricker mycket

Det jag tror att den går fett för det är att den dricker ca 2 liter milen och att stiften blir svarta eller sotiga.
Sen så är tomgången jätte orolig förutom när den är kall.
När den har blivit varm så pendlar den mellan 1000rpm och 600rpm ca.
Gjorde så när jag köpte bilen med
Den ryker lite vitt med men har varit inne på volvo så dem har kolla
så att inte toppackningen har gått på den-
Vad kan felet vara?

Det jag har gjort på bilen.
Bytt insugspackning.
Fördelare
Rotor
Tänd kablar
Stift
Rengjort vehuvsventilation
Rengjort tomgångmotor
Ställt tomgången utan resultat.
Nya vakuum slangar
alla oljor.
öppet filter
öppen dump
KOMMER EJ PÅ MER...

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
NeXz
13 november 2011 · 236 Inlägg

godizet skrev:
b230et 86
Tja. Köpte denna rosthög för att ha som ett projekt.
Är färdig med rosten och allt annat förutom att den går oroligt och dricker mycket

Det jag tror att den går fett för det är att den dricker ca 2 liter milen och att stiften blir svarta eller sotiga.
Sen så är tomgången jätte orolig förutom när den är kall.
När den har blivit varm så pendlar den mellan 1000rpm och 600rpm ca.
Gjorde så när jag köpte bilen med
Den ryker lite vitt med men har varit inne på volvo så dem har kolla
så att inte toppackningen har gått på den-
Vad kan felet vara?

Det jag har gjort på bilen.
Bytt insugspackning.
Fördelare
Rotor
Tänd kablar
Stift
Rengjort vehuvsventilation
Rengjort tomgångmotor
Ställt tomgången utan resultat.
Nya vakuum slangar
alla oljor.
öppet filter
öppen dump
KOMMER EJ PÅ MER...

Kolla felkoder , motortempgivaren trasig? går den för fett helatiden.
kolla luftmassemätaren varit med om att en tråd i den gått av och då går den fett o svartryker.

godizet
13 november 2011 · 103 Inlägg

tja, Kan inte kolla felkoder på min, för gammal bil :p  givaren har jag bytat till en annan men vet inte om den fungerar heller för jag tog den på en skrot bil. ska iväg till skroten i morgon igen så jag tar några stycken med mig. Jag har inga trådar luftmätare, har någon sorts klaff istället. Men jag märkte idag att om jag håller klaffen stilla när bilen är igång så går den som en dröm på tomgången, så jag börjar misstänka att den är trasig. Ska se om någon av mina vänner har en liggandes. Lite dyrt att köpa ny. Den ryker hela tiden, men den rycker nästan vitt. Men volvo har kollat upp så toppa packningen inte har gått å de hade den inte.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
J_W
14 november 2011 · 74 Inlägg

Det är väl Bosch L-Jetronic på den där bilen!? Alltså har du elektriskt sprut på den istället
för mekaniskt!

Är det så klokt att köra med en öppen dump då!?
Den ligger ju öppen och sabbar mätvärdena som massemätaren gett utlsag om.

Koppla ur vakumslangen till dumpen, plugga vakumslangen,
och din motor kommer förmodligen att funka igen....

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
godizet
14 november 2011 · 103 Inlägg

ja jag har elektriskt sprut,
Men även om jag tar bort dumpen och sätter tillbaka som det va innan så beter den sig lika dant.  även innan jag byttade till öppen.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
J_W
14 november 2011 · 74 Inlägg

Ok, men öppen ska du nog inte ha på den bilen. det gör bara mer trubbel.
Är alla stiften svarta?

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
godizet
14 november 2011 · 103 Inlägg

oki. men det gör iaf ingen skillnad om den är på eller inte. inte så som det är nu. Ja det är dem.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
J_W
14 november 2011 · 74 Inlägg

Ok. har du kollat läck med tex stargas? Alla slangar hela?  Om motorn drar tjuvluft efter massemätaren blir det fel.

Du har förmodligen nån givare som inte fungerar som den ska. Det jag själv skulle testa är "Uteslutnings metoden" Kanske du har nån kompis med en lika bil som du kan låna grejor av?
Eller handla givarna på skroten och testa?

en chansning dock...

Du får helt enkelt testa dig fram.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
godizet
14 november 2011 · 103 Inlägg

har bytat flera givare och kört med startgas överallt utan att märka någon skillnad. men håller jag klaffen stilla i luftmätaren så går den jämt.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
godizet
16 november 2011 · 103 Inlägg

har löst problemet nu. Det va luftmängd mätaren som va kass. går som en klocka igen. bara att återse om den går snålare nu än innan. kanske kan få ner den till precis över litern nu. Tack för alla tips.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
J_W
16 november 2011 · 74 Inlägg

Ok, bra! Ett tips till, handla nya stift eller blästra av dina gamla så du får bort sotet ifrån dem.
Det finns risk att dom ger upp i förtid nu när dom gått så jäkla fett.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
godizet
19 november 2011 · 103 Inlägg

oki. viste inte att man kunde blästra stift! Men nu har dem börjat dumma sig igen. tomgången va kanske fin ett par dagar sen blev den lika dan igen. Lite långsökt att den nya luftmängds mätaren också skulle ha gått i sönder nästan direkt. Hörde att en kompis snacka om en tändmodul som också kunde spöka men har inte kollat upp det än. Bilen rök inte när den gick fin på tomgången men så fort den började gå dåligt så gjorde den det igen.  Väldigt konstigt fel.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
J_W
19 november 2011 · 74 Inlägg

Ne prcis, det kan ju tänkas att massemätaren skulle vara hel nu. Om bilen beter sig precis lika nu som innan skulle du nog ändå testa att byta ut den igen. Man vet ju aldrig....

Ja det är svårt för mig att sitta och peka ut ett specifikt fel på din bil.

Som jag sagt innan. Uteslutningsmetoden funkar alltid om du har lite delar att testa med att byta ut.

Mvh Jugge

Senast redigerat av J_W (19 november 2011)

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
grindborg2
19 november 2011 · 87 Inlägg

de är metronic system på den där. så då är de en klaff ist för lmm och öppen dump funkar att ha på eftersom de inte är lmm. smile skulle ha tippat på den där klaffen och de va ju tydligen de som va felet nu så smile

godizet
20 november 2011 · 103 Inlägg

det va juh bra att jag kan ha öppen dump. Men finns det någon renoveringsats till en sån givare. Tänkte på om att fjädern inne i den kanske blivit sliten och så. Men om den nya jag provade med också har gått i sönder så har jag höjden av otursåfall.  Har inte kollat på den än men ska upp till garaget i morrn och kolla den. Sen sitetr där en givare på tryckröret som går in i insuget med. Tror den mäter tempen på laddluften. Men hur vet man om den fungerar och har den något med bensintillförslen med att göra. Ursäkta min stavning.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang