Råd och tips uppskattas: Koppla in aktiv baslåda.

U-Nas
8 oktober 2006 · 18 Inlägg

Hej,

Igår var jag och köpte en aktiv baslåda till min Peugeot 205 GTi -89.
Jag ville inte lägga så mycket pengar, så det blev en GAS AS-8 från BRL.
Nu vill jag altså ha lite hjälp med att koppla in denna låda i min bil.

På baslådan finns REM, B+ och GND.
1. GND måste vara ground, jordningen. Vart ska den kopplas? Till valfri metalldel på bilen, eller?
2. REM och B+ har jag ingen aning om. Antar att de ska till batteriet?
3. Vilken är + och vilken är - på batteriet, isåfall?
4. Finns det någon speciell ordning som man ska koppla in dessa till batteriet, eller det är bara att köra på?
5. Och sista frågan.. Kommer baslådan alltid att vara påslagen, eller går den in i "sleep mode" när jag inte längre har stereon igång? Är den inkopplad direkt på batteriet så vet väl inte själva lådan om den ska vara på eller av..

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, vet att ni är duktiga som fan här på garaget.

Mvh
U-Nas

Muttley
8 oktober 2006 ·

GND är ju jord (-) den kopplar du till en skruv med ren metall för bästa ledning, med en bra kabelsko typ.

REM är Remote, och den kabeln startar slutsteget inne i din aktiva bas den skall kopplas bakom din stereo skall finnas en kabel de står REM på om din stereo har sådan kabel, i annat fall får du göra som mig och ha en vippbrytare.

B+ skall gå till batteriets plusspol med en säkring mindre än 30 cm från batteriet, använd säkring om du vill ha en bil kvar.

+ på batteriet är ju rött och - svart, oftast är + större pol än minus,
Koppla inte in + kabeln på batteriet förrän du är hundra på att du kopplat allt rätt.
om du kopplat till remote bakom stereo så kommer basen endast vara igång när du har stereon igång.
men du måste ju har lågnivå kablar (RCA) med om du vill ha någon bas alls.

om du fortfarande är osäker så borde du fråga någon du känner som kan koppla.
Säkring är VIKTIGT. för du vill väl inte bilen ska brinan upp.

alla denna info ska väl finnas där du köpte din bas..
jag kan 2 sidor
www.brl.se
www.mds.se

U-Nas
8 oktober 2006 · 18 Inlägg

Tack för svaret tkd_rille!

Jag är bra med teknik och sådant, men billjud har jag aldrig hållt på med tidigare.. Hmm.
Säkring precis innan batteriet altså.. Det sitter en säkring bak på baslådan, och jagfick en extra med bland sladdarna. Räcker inte den som sitter i baslådan, eller ska man skarva in en extra på sladden också?
Ska kolla länkarna, tack så mkt!

Drönirettab
8 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Den säkringen som tkd_rille skriver om är till för att skydda pluskabeln från batteriet mot kortslutning, den säkring som sitter på lådan är till för att skydda slutsteget. Om det inte sitter en säkring på pluskabeln till batteriet så kan det bli kabelbrand om det skulle råka bli kortslutning någonstans på vägen.

Du ska alltså sätta en säkringshållare med säkring på pluskabeln ganska nära batteriet, högst 30cm ifrån. Om man sätter säkringen så pass nära batteriet så gäller eventuella försäkringar på bilen om något skulle hända, men om säkringen sitter längre ifrån så kommer inte försäkringsbolaget att ersätta något därför att man inte följt deras villkor.

U-Nas
8 oktober 2006 · 18 Inlägg

Drönirettab
Aha, jo då är det bäst att jag fixar det då..
Jag fick med alla kablar i kartongen, men på B+ kabeln är där ingen säkring.. Antar att man får skarva själv och titta inom Mekonomen eller något.
Tack för ditt inlägg.

Golfz
9 oktober 2006 · 88 Inlägg

har en GAS AS-8 liggandes hemma som jag hade i bilen innan jag bytte
låda. Dom spelar bra för att vara så små kan jag säga.
Du bör inte ha några problem att installera den.
Om du inte har nån remotekabel bak på din stereo så kan du koppla REM till en kabel som
ger 12v när du slår på tandningen på bilen.
Då slipper du ha en knapp för att slå igång basen.
Du kan t.ex. koppla den till kabeln som ger ström till instrumentbelysningen.

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718
U-Nas
10 oktober 2006 · 18 Inlägg

Nu börjar det lösa sig..
I skrivande stund så sitter de på Bilradiohörnan i Lund och löder sladdarna åt mig. Fy f-an vad sjysst, det enda jag köpte där var ett par kabelskor samt säkringshållare (och min förra stereo som blev stulen) och han åtar sig att fixa lödningen också. Det är service det smile

Rollee
3 februari 2007 · 1 Inlägg

Jag har fixat allt på denna baslådan, allt helt korrekt, men när jag kopplar upp REM kabeln och GNDen så spelar den bara lägre musik på högtalarna, och ljuset på baslådan slås inte på, kan det vara att jag koppla fel REM kabeln, jag kopplade den till den ända lediga (blåa) kabeln som finns bak vid min stereo. Snälla nån

tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang