5599
Sök

Tändningsfel b21

2 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Tjena, har ett skumt problem. Har en gammal 57:as duett med en b21:a i som inte vill tända...  har bytt nästan allt inom tändningsväg brytare,rotor,tändkablar,kondensator,fördelarlock,tändspole och tändstift men den vill inte få någon gnista..

Motorn har startat tidigare, men efter jag glömt tändningen på under en natt så var tändspolen garanterad trasig. sedan dess har jag inte fått ngn gnista. Tändspolen är kopplad (15)+ till tändningslåset och - är kopplad till stiftet till brytaren/kondensatorn. Har provat att ta lös tändkabeln från tändspolen till fördelaren och lagt den mot blocket men får ingen gnista på den. Tändföljden är rätt och jag har kollat kablar ett flertal gånger sen har satt dit en extra jordfläta till motorn också.

Vore mycket tacksam för svar! Mvh/Axel

866 Inlägg
22 november 2011
Old skol :-) Ta kabelen som går till fördelaren och stöt den mot jord och tändningen igång och kabel en mellan fördelare och spole mot jord Gnista !!? Ja , Då ligger det i fördelaren, troligen kortsluten bytare. Om du inte får gnista då är det tänd spolen.

2 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
okej! jo testat direktjorda spolen och då får jag gnista. Kanske lite dum fråga men men hur åtgärdas att brytarna blivit kortslutna? tongue eller måsta man byta ut dem eller? har aldrig hållit på med ett tändsystem förr
Senast redigerat av Axell (22 november 2011)

866 Inlägg
22 november 2011
Fråga ska man annars får man inte reda på något big_smile Fjädern på brytaren kan hamna fel eller ligga i mot hållaren. Den ska ligga i mot en plast bit där kabelen är fäst. Nu vet jag inte vilken kabel genomförig du har på den fördelaren men kolla där oxå så det inte liggre i mot  jord. Men tag en test lampa och sätt på + och sen på kabelen som går till fördelaren från spolen, (ska vara från kopplad från spolen) ställ brytarna i stängt läge. Ta en liten skruvmejsel och öppna brytarna då ska lampan släckas! Gör den inte det . Då är där kortis !

Sök