4135
Sök

Toyota supra -89 Trimm möjligheter ?

1 433 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
dem gamla suprorna vad finns det för möjligheter för  dem ? kan man höjja ladd etc? hur pass mkt klarar motorn utan större mods ?

27 Inlägg
22 november 2011
"Gamla supror" = mk3:or, är också intresserad smile

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
22 november 2011
Är riktigt trevliga maskiner 7M-GTE:) Det första du MÅSTE göra är att byta topplockspackningen, den sticker så fort du ökar laddet det minsta. Efter det är det nästan lika lätt att trimma Mk3 som att trimma Mk4, byt ut grenrör och turbo mot lite större och mata på med soppa så går det att åka fort med den med:)

Här är ett lämpligt kit:

http://www.streetbeatcustoms.com/Custom … it/549009/
Senast redigerat av Orangebullit (22 november 2011)

1 433 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Orangebullit skrev:
Är riktigt trevliga maskiner 7M-GTE:) Det första du MÅSTE göra är att byta topplockspackningen, den sticker så fort du ökar laddet det minsta. Efter det är det nästan lika lätt att trimma Mk3 som att trimma Mk4, byt ut grenrör och turbo mot lite större och mata på med soppa så går det att åka fort med den med:)

Här är ett lämpligt kit:

http://www.streetbeatcustoms.com/Custom … it/549009/

damn jävligt värt pengarna också!!!!

hade kanske tänkt mig köpa denna och pilla på under vintern + min älskade vr6:a också!

http://www.blocket.se/helsingborg/Toyot … 14&w=3

värt? vad tycker du?

vad menar han med värme element?
Senast redigerat av SylvesterStallone (22 november 2011)

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
22 november 2011
han menar förmodligen att värmepaketet inte är inkopplat, alltså en ursäkt för att det läcker... Hastighetesmätaren KAN lika gärna vara trasig. Njaaa, skulle nog köpt nån annan bil för runt 20-25000 istället. Så man vet vad man har att göra med...

1 433 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
nej ringde och snackade med han var bara att man inte kunde få värme i cupe´n  tongue ska hämta den på fredag!

677 Inlägg
23 november 2011
inte varit aktiv på garaget på länge nu men såg din post och var tvungen att svara smile

Jag hade en Supra mk3 91 som jag gjorde mycket med!
7m-gte motorn är väldigt potent men deta gäller att man vet vad man get sig in på innan du gör omfattande modifikationer.
Största bristen på motorn utöver toppackningen vilket borde redan vara åtgärdat är oljemängden, oljemängden är chockerade 3.4 liter vilket leder till att lagrena i motorn ger sig samt att kamaxlarna slår ned sig.

Original turbon klarar av runt 1-1.1 bar sen "bottnar" turbon, detta gäller att du har en större IC samt större elbow/DP.  Det sitter en ventil på torpedvägen där vattenslangen går in för värmepaketet, den ventilen brukar ge sig och för att få in värme man du då antingen köpa en ny eller stripa fast "armen" i ventilen vilket gör att du får in värme. Drivlinan är skottsäker till alla hästar du kan få ut för en "rimlig" peng, det är NM som knäcker lådan. Oftast är det kopplingen som är akilles hällen, kopplingsarmen är av gaffel typ och är värdelös.

Ventilerna kan knacka/ticka, det är normalt dock inte överdrivet mycket, varva upp till 2000-2500 och hör efter skrammel, skrammlar det eller knackar så är lagrena kassa.

Ett tips för att få mer hästar billigt o bra är:
3 tums DP/Elbow
Lexus AFM
Större IC/rör
FCD ( om du vet vad du håller på med)
Boostcontroller
BTR och höj bränslet, jag körde på rätt högt soppa tryck.
Walbro pump, originalet är värdelös och tappar tryck rätt snabbt.

1 433 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
killen hade sålt den även fast handpening trevlig grabb...

Sök