Bmw e34 går varmt

R0BBIN
24 november 2011 · 6 Inlägg

Tjena!

tänkte höra om det finns någon här på forumet som kan dela med sig lite tankar och tips

Jo det var så att jag införskaffade mig en vinterbil för 2 mån sen (bmw e34 525 -89) och den har gått hur bra som helst fram till idag.
startade bilen och började åka hem från jobbet lite senare än vanligt var lite extra köer inte överdrivet men lite gran, sitter och visslar och och dagdrömmer och kollar på temp mätaren och sen stod på rött. har aldrig gått upp innan så blev lite fundersam. stannade längst kanten och upp med huven, kokade över vid expansionskärlet och motorn var väldigt varm, stannade där ett tag och sen åkte jag (ca 1 km)

har tröttnat mycket på att skruva och felsöka med gammalt skit, så hade lite funderingar på vad det kan vara men hoppas att någon här skulle kunna tipsa om något,

ingen vatten slang eller div har lossnat, har gått hur bra som helst fram till idag. termostat, kylare, vatten pump bytt i juni.

antingen är nått utav det paj men tycker att det verkar lite konstigt eftersom det är så pass nytt, funderar också lite om topplockspackningen har gjort sitt?

tacksam för tips och förslag.

mvh Robin

Bohste
24 november 2011 · 4 Inlägg

Hej
För tio år sedan hade jag liknande fel på en 525-89. Det finns ventiler som öppnar och stänger i kylsystemet beroende på motortemp , värme i bilen m.m. Känns som att dessa ventiler spökar för dig. om det nu inte är v-pumpens vingar som har lagt av helt enkelt. Kolla även detta tips om fläktkopplingen. http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=77

Senast redigerat av Bohste (24 november 2011)

Anuslainen
24 november 2011 · 59 Inlägg

R0BBIN skrev:
Tjena!

startade bilen och började åka hem från jobbet lite senare än vanligt var lite extra köer inte överdrivet men lite gran, sitter och visslar och och dagdrömmer och kollar på temp mätaren och sen stod på rött. har aldrig gått upp innan så blev lite fundersam. stannade längst kanten och upp med huven, kokade över vid expansionskärlet och motorn var väldigt varm, stannade där ett tag och sen åkte jag (ca 1 km)

mvh Robin

Går fläkten? Finns det glykol? Luft i systemet?

R0BBIN
24 november 2011 · 6 Inlägg

Anuslainen skrev:

R0BBIN skrev:
Tjena!

startade bilen och började åka hem från jobbet lite senare än vanligt var lite extra köer inte överdrivet men lite gran, sitter och visslar och och dagdrömmer och kollar på temp mätaren och sen stod på rött. har aldrig gått upp innan så blev lite fundersam. stannade längst kanten och upp med huven, kokade över vid expansionskärlet och motorn var väldigt varm, stannade där ett tag och sen åkte jag (ca 1 km)

mvh Robin

Går fläkten? Finns det glykol? Luft i systemet?

Fläkten går glykol finns och inget luft i systemet.

kom och tänka på en sak om det kanske kan vara till hjälp kände på alla vatten slangar när motorn var igång och var varm alla var lagom hårda och super varma men inte den längst ner på kylaren (vä fram nertill)

Andreas34
24 november 2011 · 188 Inlägg

R0BBIN skrev:

Anuslainen skrev:

R0BBIN skrev:
Tjena!

startade bilen och började åka hem från jobbet lite senare än vanligt var lite extra köer inte överdrivet men lite gran, sitter och visslar och och dagdrömmer och kollar på temp mätaren och sen stod på rött. har aldrig gått upp innan så blev lite fundersam. stannade längst kanten och upp med huven, kokade över vid expansionskärlet och motorn var väldigt varm, stannade där ett tag och sen åkte jag (ca 1 km)

mvh Robin

Går fläkten? Finns det glykol? Luft i systemet?

Fläkten går glykol finns och inget luft i systemet.

kom och tänka på en sak om det kanske kan vara till hjälp kände på alla vatten slangar när motorn var igång och var varm alla var lagom hårda och super varma men inte den längst ner på kylaren (vä fram nertill)

låter som stopp i kylaren, släng i kylarrens eller passande hemkur och skölj ur kylaren, ta bort kylaren och skölj ur den baklänges. alltså fel håll så att skiten inte sätter sig mer.

Noxxer
24 november 2011 · 1 482 Inlägg

Viskokoppling till fläkten
Termostat
Vattenpump
Luft i systemet.

Har det kokat kan packningen ha gått. Har packningen gått kan även toppen ha slagit sig eller spruckit. Extremt känsliga toppar på m20.

BLT Service
Theracords Music Label
R0BBIN
25 november 2011 · 6 Inlägg

får prova lite ikväll så får vi se hur det blir, tack för hjälpen.

mvh

uhlin
25 november 2011 · 2 834 Inlägg

Som sagt, viskokoppling, kolla den, är du säker på du fått ur all luft ur systemet?  Är ett h**vete att få ur luften ur dem. Sen att det är väldigt känslig topp på dessa gör ju inte saken bättre, men med lite tur har toppen klarat sig

alexbenhard Hemlig Agent
25 november 2011 · 1 115 Inlägg

Min E28 började koka helt plötsligt och då hade hjulet inne i vattenpumpen lossnat.
Jag hann slå av innan tempmätaren nådde rött och kompprovet var jämnt och fint på alla burkar.

Ny pump kostade 700-750 kr på Mekonomen och då med ett hjul i metall.

Iofs M30 men ungefär samma.

R0BBIN
25 november 2011 · 6 Inlägg

han slå av bilen innan rött också är tveksam på toppen men det är som det är, iof bara en vinterbil som det inte är nerlagt några pengar men kan vara kul att ha den till första frosten iallafall.
men tycker endå att det är konstigt att sakerna pajar när det var bytt nyligen vet inte hur seriös gamla ägaren var men kan gissa på bosse runt hörnet. tar in bilen i helgen och spolar kylaren och kokar termostaten och ser hur det ser ut. skulle det vara toppen så är bilen ny besiktigad och till salu wink

mvh robin

Rquired Allmänt envis
26 november 2011 · 12 512 Inlägg

Du har inte noterat någon blårök eller liknande från bilen? Eftersom den kokade vid kökörning låter det som ett typiskt fall av dålig Viscofläkt, testa att snurra denna! Det skall vara ett bestämt motstånd i denna, och försöker du "sätta fart" på fläkten skall den stanna nästan omedelbart.

En sliten viscofläkt snurrar mycket enkelt och går att sätta fart på så att den snurrar flera varv. Du kan även känna efter om den glappar i navet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
R0BBIN
26 november 2011 · 6 Inlägg

Rquired skrev:
Du har inte noterat någon blårök eller liknande från bilen? Eftersom den kokade vid kökörning låter det som ett typiskt fall av dålig Viscofläkt, testa att snurra denna! Det skall vara ett bestämt motstånd i denna, och försöker du "sätta fart" på fläkten skall den stanna nästan omedelbart.

En sliten viscofläkt snurrar mycket enkelt och går att sätta fart på så att den snurrar flera varv. Du kan även känna efter om den glappar i navet. smile

nej varken blå eller vit rök. så hoppas att motorn har klarat sig.

tack för tipset ska kolla lite.

mvh

Kulpahjul
26 november 2011 · 205 Inlägg

Hade liknande problem, hade då kokat hos tidigare så illa att toppen blivit skev...

Trying is the first step towards failure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2011 · 17 485 Inlägg

Om man har "balls of steel" så kan man ju låta bilen stå på tomgång vid en glest trafikerad väg tills tempmätaren börjar klättra mot rött. Då drar man iväg på låga varvtal och får fart. Dyker nålen då så vet du felet.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
R0BBIN
27 november 2011 · 6 Inlägg

är inte riktigt med på hela poängen men ditt inlägg men menar du att jag ska komma upp i fart så den kyls av? och där med kan konstatera bort vissa saker?

körde bilen från platsen med öppen huv och låg i 70 en bra bit på neutral växel och tempen sjönk inte.

mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2011 · 17 485 Inlägg

R0BBIN skrev:
är inte riktigt med på hela poängen men ditt inlägg men menar du att jag ska komma upp i fart så den kyls av? och där med kan konstatera bort vissa saker?

körde bilen från platsen med öppen huv och låg i 70 en bra bit på neutral växel och tempen sjönk inte.

mvh

Precis. Elfläkten/viscokopplingen är till för att dra igenom kylluft när bilen står still eller rullar i kö. Kör man i säg 50-80 km/h så bör ju verkligen fartvinden fixa problemet om nu elfläkten/viscokopplingen är problemet. Att den inte sjunker om du har för lågt varvtal är en sak men nog borde motortemp sjunka rejält i 70 km/h om allt är ok förutom fläkten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang