Volvo 740 88, b230f, klipper tändning under körning?

Kulpahjul
26 november 2011 · 205 Inlägg

Var ute och körde och lyssnade på musik, helt plötsligt fick jag ingen gavrespons, sänkte volymen och det lät precis som om jag slagit av nyckeln och försökte gasa ändå (MooooMooooooooMoooooo)

tills den efter ca 10 sekunder hoppa igång som inget hade hänt, jag stanna till vid vägkanten och slog av och kikade så alla tändkablar osv satt som som skulle. Ska sedan starta bilen och inget händer, startmotorn går runt men inget mer, nöter runt en minut och ger upp, blir lite arg och säger några svordomar och provar en sista gång innan jag tänker promenera hem, då starta den direkt....

Och start problemet händer endast när motorn är varm, inte när den är kall, och vore de soppa pump etc borde den ju tända till på någon cylinder.. Provade även knacka på hallgivaren utan resultat, den bestämmer helt själv.

Kan tilllägga att när den startas varm har den en tomgång på ca 1700-3000 varv i +/- 1 minut innan den lägger sig på normala 8-900 varv, inga lamba lampor etc. FEL?!?!

OBS händer ca en gång om dagen


Mvh Adam

Trying is the first step towards failure
wolfpack_76
26 november 2011 ·

Byt bränsle relä när det blir varmt så dör den, sen när den svalnat av lite så startar den, har själv haft det problemet flera gånger:)

Kulpahjul
26 november 2011 · 205 Inlägg

wolfpack_76 skrev:
Byt bränsle relä när det blir varmt så dör den, sen när den svalnat av lite så startar den, har själv haft det problemet flera gånger:)

Men dör den verkligen så tvärt då? Inget blöddrande först? Utan bara som att vrida av nyckeln?

Trying is the first step towards failure
wolfpack_76
26 november 2011 ·

Jupp tvärdör utan förvarning:)

wolfpack_76
26 november 2011 ·

Det tycker jag, jag är nästan 100% på att det är det felet djävligt vanligt på 7 o 9serien
hör gärna av dig om jag har rätt:)

Holmberg_90
28 november 2011 · 90 Inlägg

nästan garanterat hallgivarn smile haft de felet många gånger smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang