Du behöver inte ha vinterdäck om:

SylvesterStallone
28 november 2011 · 1 433 Inlägg

kan nån bara lägga upp det som stämmer då ? och ta bort allt annat ? smile jag vill verkligen veta liksom tongue

BMW 730D (2005)
Slash Saabifierad
28 november 2011 · 2 026 Inlägg

alain skrev:
Under flera år har jag kört med dubbdäck, där efter lärde jag mig att köra med vinterdäck.
Skillnad är att man kan ta större risker med dubbdäck än det man kan ta med vinterdäck, klart att dubbdäck är bättre på att köra på is men på snön om det inte på djup snön som vissa platser i alperna då dubbdäck eller kedja är obligatoriska på bilar och lastbilar (kedja på lastbilar) man inte behöver dubbdäck.
Jag förstår att folk som bor lite norrut behöver dubbdäck, de kör mycket varje dag men vi som bor mer söder behöver vi inte köpa dubbdäck för att åka till sälen en vecka om året.

Det är snarare tvärtom, uppe i norrland kan man till och med glida runt på sommardäcken åretom då dom inte saltar vägarna. Ditt inlägg är ungefär som att man skulle säga att enbart folk i Norrland har användning av antisladd och inte folk söderut. Det är bättre att låta folk själva avgöra om de har användning av dubbdäck eller ej. Har själv glidit runt i Stockholmstad med friktionsdäck under vintrarna 2009 och 2010 när det var som kallast och däcken fungerade uselt i praktiken överallt förutom när det började bli barmark. Värst fungerade de vid 0 grader.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Andromeda Rumpmas
28 november 2011 · 3 860 Inlägg

Slash skrev:

alain skrev:
Under flera år har jag kört med dubbdäck, där efter lärde jag mig att köra med vinterdäck.
Skillnad är att man kan ta större risker med dubbdäck än det man kan ta med vinterdäck, klart att dubbdäck är bättre på att köra på is men på snön om det inte på djup snön som vissa platser i alperna då dubbdäck eller kedja är obligatoriska på bilar och lastbilar (kedja på lastbilar) man inte behöver dubbdäck.
Jag förstår att folk som bor lite norrut behöver dubbdäck, de kör mycket varje dag men vi som bor mer söder behöver vi inte köpa dubbdäck för att åka till sälen en vecka om året.

Det är snarare tvärtom, uppe i norrland kan man till och med glida runt på sommardäcken åretom då dom inte saltar vägarna. Ditt inlägg är ungefär som att man skulle säga att enbart folk i Norrland har användning av antisladd och inte folk söderut. Det är bättre att låta folk själva avgöra om de har användning av dubbdäck eller ej. Har själv glidit runt i Stockholmstad med friktionsdäck under vintrarna 2009 och 2010 när det var som kallast och däcken fungerade uselt i praktiken överallt förutom när det började bli barmark. Värst fungerade de vid 0 grader.

Instämmer. Det är här längre söderut där temperaturen ofta skiftar runt nollan man löper störst risk att råka ut för plötslig halka, inte i norra Norrland där det i regel är en bra bit under 0:an hela vinterhalvåret och ett fint och stabilt snötäcke.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PoulZen
28 november 2011 · 772 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
kan nån bara lägga upp det som stämmer då ? och ta bort allt annat ? smile jag vill verkligen veta liksom tongue

Gå in på Transportstyrelsens hemsida då. På ett forum kan du aldrig vara helt säker.

alain www.bimmerpower.org
28 november 2011 · 3 995 Inlägg
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Driftar_N
29 november 2011 · 227 Inlägg

KHRacing skrev:

discokapten skrev:
Eftersom du uppenbarligen hade fel så skulle du ha varit tyst, skitenkelt.

Intressant attityd du ligger inne med, hur vore det med lite ödmjukhet & respekt istället.
Jag hade fel i 4av de faktan jag skrev - Inte i alla. vilka var viktigast ?
Samt att jag ändrade mig inom ett par få minuter efter jag postat.

OM du bara hade väntat med att skriva tills du absolut visste så hade du sparat mycket gnabb i tråden och sprida felaktig info, även om det bara är för en kort stund så hinner säkert nån eller ett par snappa upp det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang