7064
Sök

Ryker mycket från avgasröret - Caddy Ecofuel -06

3 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Jag tycker att min Caddy ryker mer än de flesta bilar. Den har gått 7800 mil och jag har haft den sen i somras. Inga problem i övrigt så långt. Förra ägaren tyckte att den drog mycket olja, "typ var tredje månad kanske" men jag vet inte om det är mycket. Har själv fyllt på en liter sen i juli, på ca 500 mil. Det är dock första gången jag kör gasbil, så jag vet inte vad som är "normalt".

Har inte tänkt på det tidigare, men nu när det börjar bli kallare ute syns det tydligt. Den ryker mer än de flesta bilar (om än inte jättemycket) och lika mycket när motorn har blivit varm verkar det som. Ungefär lika mycket vid tomgång som acceleration. Var på besiktning nyligen och avgasvärdena var iaf okej.

Är det något att bekymra sig över?

/Rikard

133 Inlägg
29 november 2011
Farsans biogas-passat från 09 ryker en del mer än andra bilar den med. Tror att det är normalt.
Vid kallstart rykter den helt sjukt mycket. Går nåt fel lär du känna det, när passaten fick fel på lambdan och något annat fel som gjorde att den inte tände ordentligt luktade det ren skit om bilen tongue

3 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Mmm... Frågade en snubbe på Mekonomen som jobbat på VW-verkstad i många år, han trodde inte att det var nåt att bekymra sig över. Men ville ändå kolla med andras erfarenhet.

Ska lämna in den på service på VW nu och funderade om jag skulle nämna nåt. Men då riskerar man väl att de "hittar" något fel... Är tyvärr skeptisk till märkesverkstädernas egna service, men för andrahandsvärdets skull vill jag ha den servad där.

133 Inlägg
29 november 2011
Jag tror inte det är något fel.
Farsans har snart gått 9000 mil, jag har tyckt att den dragit en del olja ända sen den var ny, men jag tror det har att göra med den låga friktionen i motorn, sen har i alla fall hans motor både kompressor och turbo, och det drar väl lite också.
I passaten är det så låg friktion i motorn att det knappt går att motorbromsa.

3 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Det borde väl ändå behövas mer olja vid hög friktion än låg? Eller har jag missat nåt?

133 Inlägg
30 november 2011
I lågfriktionsmotorerna glider kolvringarna lättare och därför läcker olja och avgaser lättare igenom.

Sök