3738
Sök

Ford Sierra, problem efter motorremont.

25 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Hej. Efter att jag gjorde motorremont i min Sierra 2.0 OHC så började den äta mycket olja. Vilken ford som hellst äter olja men när det far ca. 1,9L på 1000km så är det lite väl mycket. Det som jag själv tror att det beror på är att jag bara bytte kolvringar och inte borrade motorn. Den ryker inte mycket men med tanke på hur mycket olja den äter så borde den ryka ganska kraftigt. Har kört nästan 4000km med den nu och det har varken blivit bättre eller sämre. Inga läckage utåt från motorn har hittats. Den går annars rätt så bra och inga extra oljud för den heller.
Någon annan som haft liknande problem?

3 235 Inlägg
4 november 2011
Byter man kolvringarna utan att hona bort vändkanterna kan kolvringarna spricka vid uppstart.
Sen är skicket på din topp också avgörande, ventilstyrningarna/oljetätningarna kan ha gjort sitt.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
4 november 2011
ventiltätningar är vanligt fel.. såg du på nån av ventilerna om dom va svartare/blötare än nån annan? då kan du ha ett fel där. slipa in ventiler/säten samt byta ventiltätningar är vanligt på en sån motor

-den satt som en fläskläpp-

25 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Vändkanten slipade jag bort och honade cylindrarna. Ventilerna kollade jag och slipade in och satt nya tätningar. Ventiltätningarna kollade jag noga att dom var på plats och att dom inte hade gått sönder vid montering, men kanske en ventiltätning har lossnat?? Original var det såna ventiltätningar med en plåtkrans på som kommer under ventilfjädrarna så dom inte skall lossna och i tätningsserien som jag köppte så kom dom bara på ventilstyrningen så det är inte alls omöjligt om nån har glidit av...

2 024 Inlägg
4 november 2011
Kolla stiften, borde synas skillnad på dem om det lossnat en ventiltätning så mycket olja läcker in i en cylinder.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

25 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Skall kolla stiften och se hur dom ser ut.

25 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Kollade stiften och det var en tjock slaggyta på dom alla = överdriven smörjning i övre cylinder så det måste vara kolvringarna som släpper förbi olja... Har även konstaterat att det inte far lika mycket olja mer så dom sliter vel nog in sig fast det kan ta sin tid.

Sök