7152
Sök

Vw Passat 1.9td. Olja i vattnet

Redneck life
357 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Hej är så att jag köpte en Passat 1.9td -93 för ett tag sedan och nu är det så att när jag skulle byta vatten och fylla på glykol så märkte jag att kylsystemet bestog av ca 90% olja så tömde systemet och spora rent. Dock återkom problemet dock inte i samma mängder , är inget vatten i motoroljan däremot. Men min första tanke är ju topplockspackningen. Men är inte så jättesugen på att byta den men blir la tvungen. Men tänkte bara kolla med er om det finns någon annan möjlig källa till problemet?
Tacksam för svar smile

Ps: Bilen går precis som den skall och blåryker inte!

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2011
Det finns det absolut. Jag skulle ta en titt på oljekylaren. Sitter "innanför" (mot motorn) oljefiltret. Ser ut UNGEFÄR såhär ;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-914c2ed55fb724fc20c35cef950a2e43.jpg

(visserligen från min audi, men ja, same same)

Det du kan göra för att kolla den, är att "brygga" den. Det går två vattenslangar till den (en in, en ut). Plugga loss dessa och koppla ihop dem (med en rörbit o två slangklämmor).

Sätt sen en slang mellan de två uttagen på oljekylaren.

Kör o se om det slutat.

En tanke KAN ju vara att kanske inte tokpressa motorn, då oljekylningen uppenbarligen försvinner (kanske då mest med tanke på turbon).

Inget ovanligt fel alls på VAG-kärror, och kostar ca 600:- och uppåt, beroende på om man köper delen på vag, mekonomen eller plockar från tyskland. Givetvis inte heller garanterat att det är så, men, som sagt, inte det minsta ovanligt

Och nej, den ska helst INTE se ut som den högra på bilden wink

Den är dessutom lätt att byta, sitter fast med en mutter, så det är bara att lossa oljefilter, sen muttern, dra bort, dit med ny packning, trä dit den nya, spänna åt, på med oljefilter, koppla in slangarna - klart.

Så, ja, det är mitt tips iaf

(och oavsett om det är en B3 eller B4 så har den samma typ av oljekylare)
Senast redigerat av it_mutt (2 december 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Redneck life
357 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Det finns det absolut. Jag skulle ta en titt på oljekylaren. Sitter "innanför" (mot motorn) oljefiltret. Ser ut UNGEFÄR såhär ;

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0a2e43.jpg

(visserligen från min audi, men ja, same same)

Det du kan göra för att kolla den, är att "brygga" den. Det går två vattenslangar till den (en in, en ut). Plugga loss dessa och koppla ihop dem (med en rörbit o två slangklämmor).

Sätt sen en slang mellan de två uttagen på oljekylaren.

Kör o se om det slutat.

En tanke KAN ju vara att kanske inte tokpressa motorn, då oljekylningen uppenbarligen försvinner (kanske då mest med tanke på turbon).

Inget ovanligt fel alls på VAG-kärror, och kostar ca 600:- och uppåt, beroende på om man köper delen på vag,
mekonomen eller plockar från tyskland. Givetvis inte heller garanterat att det är så, men, som sagt, inte det minsta ovanligt

Och nej, den ska helst INTE se ut som den högra på bilden wink

Den är dessutom lätt att byta, sitter fast med en mutter, så det är bara att lossa oljefilter, sen muttern, dra bort, dit med ny packning, trä dit den nya, spänna åt, på med oljefilter, koppla in slangarna - klart.

Så, ja, det är mitt tips iaf

(och oavsett om det är en B3 eller B4 så har den samma typ av oljekylare)

Tack för bra svar=) Antar att det är den här du menar?:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109791/109791-58ad6d673717f90f44e4ed625d9c9a3e.jpg

- Läppglans?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2011
Yes, thats the one

Redneck life
357 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Yes, thats the one

Hittar dock inte muttern som den sitter med :S Det enda jag hittar en en oljeplugg:/

- Läppglans?

Redneck life
357 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Eller sitter muttern innanför filtret?

- Läppglans?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2011
reaser skrev:
Eller sitter muttern innanför filtret?

Ja, den sitter innanför filtret. Men som sagt, testa att "brygga" den först, så ser du ju om det fortfarande kommer olja i vattnet smile

Sök