2295
Sök

Mopedbil Aixam City 2009. ELFEL, Batteriet ladder ej.

2 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
PROBLEMET: Får ingen(väldigt väldigt lite) el från generatorn till elsystemet/batteriet sad

1.(lämnade in generatorn på en verkstad och de sa att den fungerar).
Felet bör därav ej vara generator.

2. Det underliga är att efter lite "meck" fick jag plötsligt allt att fungera, men nästa gång jag startar bilen funkar det inte igen. yikes

3.
Batteriet är helt nytt. Bilen går som den ska när jag har laddat batteriet. big_smile

4. Om jag kopplar ur batteriet lyser allt i hela bilen jätte svagt, även vid gaspådrag.

Är det någon som har en aning vad som kan vara felet? Och hur man kan åtgärda det?

2 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Kan tillägga att generator gnisslar helt sjukt högt atm.....

Lowlife
809 Inlägg
2 december 2011
glapp i generatorn?..  byt ut den och testa.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Forummoderator
18 329 Inlägg
3 december 2011
En mopedbil är ju inte direkt en vanlig volvo 740. Tanken som slår mig är om generatorn har ett separat laddrelä nånstans? När bilen går så kolla laddning på batteri och även över generatorn. Antar att det är den vanliga Kubota 2-cylindriga dieseln i den. Självklart kan man ersätta gen. med en vanlig boschliknande från Biltema men den laddar på bra och tar stor kraft från motorn. Sen är ju frågan om hur den passar.

Är laddning över generatorn bra men batteriet inte tar det är det ju fel på vägen. Men att den gnisslar är inte bra. Tror nog att byte är på gång i vilket fall som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök