Chrysler Stratus -96 Vad är detta på bilden? Något till kylsystemet?

Renjägarn
4 december 2011 · 638 Inlägg

Har en Chrysler Stratus -96 som jag ska byta kylare på men när jag började demontera så såg jag något som jag inte vet vad det är. Det är som ett litet "hus" som sitter mot motorblocket på vänster sida när man står och kollar mot motorn. Försökte ta bild för att visa vad det är men fick inte någon riktigt bra bild. Men dom som har koll kanske vet vad det är när dom ser positionen på bilden?

Det går alltså en slang från kylaren in i den.

Sen en annan fråga. längst upp till vänster på kylaren sitter en blå kontakt, vad är det för nått? På min bil satt det ingen kabel i men verkar fungera ändå? Iofs tror jag dom har slängt i en kylare från någon annan bilmodell då dom modifierat en del men som sagt vad kan den blå kontakten vara till för? Är det kanske tempmätaren?

Bild (bild 1 är tagen rakt framifrån, jag står framför fronten på bilen. Bild 2 är mer riktad mot "huset" alltså bakom påfyllnadslocket i silverfärg)

http://laddauppbilder.se/?di=1513230332955

Behövs mer info så är det bara hojta till smile

Tack på förhand.

Senast redigerat av Renjägarn (4 december 2011)

Kommer väl nånting här snart!
chryslerstratus
4 december 2011 · 440 Inlägg

Expansionslock heter det smile

Varje gång du värmer upp bilen och sedan stänger av den (kyler ned) så driver locket alla luftbubblor till expansionskärlet så att systemet är luftat, man måste upprepa denna processen ett par gånger tills systemet är helt luftat, man kan dock snabba på genom att vrida och klämma på slangarna xD

Den kontakten ska inte sitta där, jag har aldrig sett en sådan och jag har en Stratus precis här utanför. Tempgivaren sitter placerad på annat ställe.

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Renjägarn
5 december 2011 · 638 Inlägg

Hm nu vet jag inte om det är du eller jag som missförstår. Men menar du det silvriga locket?
Jag menar alltså själva "huset" som sitter fast mot motorblocket bakom det silvriga locket smile Går en slang från expansionskärlet och till silverlocket och sen in i motorblocket via "huset".  Har som sagt ingen bättre bild men kan försöka fixa det om det underlättar?

Kommer väl nånting här snart!
chryslerstratus
5 december 2011 · 440 Inlägg

Aha, trodde att du menade locket som du ritat runtom på bilderna? tongue Det kromade locket?

Jag ser inte så bra men menar du termostathuset?

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Renjägarn
5 december 2011 · 638 Inlägg

Ja men klart att det är det :X Frågan är varför inte jag tänkte på det? kanske för att jag är van att dom ser ut på annat sätt big_smile haha tackar tackar.

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang