Påkörd bakifrån vid vänstersväng, vems fel?

vegan
4 december 2011 · 1 Inlägg

enpatte skrev:
Min sambo vart på körd av en idiot.

Scenario:
Landsväg, 90km/h och varsitt mötande körfält.
Min sambo blinkar, saktar in och ser ingen i backspegeln.
Dock tar det någon sekund mellan det att hon slutar att titta i backspegeln och sedan svänger.....pang.

Bakifrån kommer det någon i en hastighet som min sambo upplever som klart snabbare än 90 som bestämmer sig för att köra om min sambo på vänster sida(idiot).
Hon som nu står nästan stilla och blinkar vänster!
Tack och lov så drar han bara in i fronten och inte rakt i dörren.

Mannen var från Bulgarien och tillhörde det alpina landslaget, tack och lov hade han en svensk hyrbil.
Hyrbilens försäkringsbolag var snabba med att höra av sig till min sambo(!?) och direkt säga att det var hennes fel, hon hade ingen chans osv...
Vårat försäkringsbolag ville inte yttra sig direkt.
Vart milt sagt brydd över påhoppet hon fick i telefonen av det andra bolaget.

Själv känner jag mig lite kluven till skuldfrågan, visst hon hade lite dålig uppsikt, men att dra om en bil som ska svänga vänster på vänster sida när det finns en bred väggren på insidan.
Ja jag vet att man inte får passera på insidan och att man egentligen ska bromsa in och låta bilen svänga först(?) innan man passerar men vem gör det.

Man har inte rätt som bakomvarande att köra om på vänster sida, om framförvarande står och blinkar vänster inför en vänstersväng.

Även då man kör på någon bakifrån som blinkar vänster inför en vänstersväng, har man alltid gjort fel. Man är som bakomvarande skyldig att anpassa sin hastighet efter väglag och sikt, så man kan stanna säkert vid ev. hinder på vägen.

Lite puckat att påstå något annat, då hade det i sådant fall behövt vara helt förbjudet att någonsin göra en vänstersväng utan eget körfält för detta.

Mvh

Evildan
4 december 2011 ·

vegan skrev:

enpatte skrev:
Min sambo vart på körd av en idiot.

Scenario:
Landsväg, 90km/h och varsitt mötande körfält.
Min sambo blinkar, saktar in och ser ingen i backspegeln.
Dock tar det någon sekund mellan det att hon slutar att titta i backspegeln och sedan svänger.....pang.

Bakifrån kommer det någon i en hastighet som min sambo upplever som klart snabbare än 90 som bestämmer sig för att köra om min sambo på vänster sida(idiot).
Hon som nu står nästan stilla och blinkar vänster!
Tack och lov så drar han bara in i fronten och inte rakt i dörren.

Mannen var från Bulgarien och tillhörde det alpina landslaget, tack och lov hade han en svensk hyrbil.
Hyrbilens försäkringsbolag var snabba med att höra av sig till min sambo(!?) och direkt säga att det var hennes fel, hon hade ingen chans osv...
Vårat försäkringsbolag ville inte yttra sig direkt.
Vart milt sagt brydd över påhoppet hon fick i telefonen av det andra bolaget.

Själv känner jag mig lite kluven till skuldfrågan, visst hon hade lite dålig uppsikt, men att dra om en bil som ska svänga vänster på vänster sida när det finns en bred väggren på insidan.
Ja jag vet att man inte får passera på insidan och att man egentligen ska bromsa in och låta bilen svänga först(?) innan man passerar men vem gör det.

Man har inte rätt som bakomvarande att köra om på vänster sida, om framförvarande står och blinkar vänster inför en vänstersväng.

Även då man kör på någon bakifrån som blinkar vänster inför en vänstersväng, har man alltid gjort fel. Man är som bakomvarande skyldig att anpassa sin hastighet efter väglag och sikt, så man kan stanna säkert vid ev. hinder på vägen.

Lite puckat att påstå något annat, då hade det i sådant fall behövt vara helt förbjudet att någonsin göra en vänstersväng utan eget körfält för detta.

Mvh

läst inlägg #78 på sidan innan postat av trådskaparen?

Putteliten
4 december 2011 · 9 079 Inlägg

Känns som att det är SM i trådlyft den här veckan.....

Evildan
4 december 2011 ·

Putteliten skrev:
Känns som att det är SM i trådlyft den här veckan.....

är detta ett tecken på att alla möjliga tänkbara bilrelaterade trådar redan är gjorda, finns det inget mera nytt att dryfta istället för att lyfta wink

Putteliten
4 december 2011 · 9 079 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Känns som att det är SM i trådlyft den här veckan.....

är detta ett tecken på att alla möjliga tänkbara bilrelaterade trådar redan är gjorda, finns det inget mera nytt att dryfta istället för att lyfta wink

Haha, kan också vara några som inte har något att göra och letar upp gamla trådar att lyfta lite! tongue

Hool
6 december 2011 · 1 067 Inlägg

Blir du påkörd bakifrån när du svänger vänster så åker du på det eller det blir delat vållande.

Man anses inte ha visat nog hänsyn till en säker vänstersväng om det smäller.     Optimalt ska man vända och komma från andra hållet och sedan svänga höger.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
charlie_hansson
6 december 2011 · 50 Inlägg

Jag har en polare som för några år sedan skulle svänga vänster i en 90 väg. Han hade ställt sig på vänstra sidan av vägen och hade precis börjat svänga när en kärring med sin volvo körde på hans bil. Det slutade med att polaren fick står för alla skador då det var hans fel......enligt försäkrings bolaget!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang