Volvo 850 T5 Går ojämnt på höga varv.

Bernsson
10 december 2011 · 25 Inlägg

Hat haft en volvo 850 t5 nu i cirka 2 månader och har på senare tid märkt att bilen har en tendens att rycka/gå ojämnt på höga varv, först efter att turbon börjar ladda. Lite info

Volvo 850 t5 - 94
B 5234 FT
~25k mil

Bilen är till synes original, laddar runt 0.6bar enligt en installerad tryckmätare, dock fick jag felkod "4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck ", så någon har vart och ställt upp trycket någongång iaf smile

Problemet ligger i att vid kraftigt gaspådrag på låga varv eller vid höga varv 4500rpm+ så går bilen ibland ryckigt och kan även upplevas som orkeslös. men det kan släppa precis när som helst och man får tillbaka kraften. Det ryker inget bakom bilen vad jag kan se, och den baktänder inte.

Förra ägaren sa att han hade haft problem med att bilen gick ryckigt när turbon började jobba, men att det löste sig när han hade bytt tändstift. och jag kände inget under min första månad med bilen, jag kunde dra på ordenligt utan några symptom på att något var fel.

för en vecka sedan började den gå ännu sämre än vanligt. Då kollade jag igenom tändstiften och såg att han bara hade bytt ett av stiften. har ingen aning om hur länge de gamla stiften har fått jobba så jag har beställt 5 nya stift, rotor, fördelare, tändkablar, och tändkabeln mellan spole och fördelare. Jag borstade av de gamla stiften från sotbildningar, då gick bilen mycket bättre runt en vecka.

Hoppas att detta ska lösa mitt problem, men jag tänkte bara lägga upp en tråd och se efter om någon som är lite mer motorkunnig kanske har några tips.

Har även sprayat en del med startgas runt insuget, vakumslangar till turbo,osv utan några effekter av det.

Bilen går annars jävligt fint när jag inte pressar den, jämna motorvarv, inga missljud eller liknande. Problemet uppstår bara när jag pressar bilen smile

Är det något så är det bara att fråga smile

Vurtne DEVIL
10 december 2011 · 1 171 Inlägg

Kan va turbolagg, om man pressar turbon när den är påställd kan man få ev. turbolagg och bilen blir ryckig.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang