Bmw 525i -91. kockar efter 2 min körning

Mackan-the-maniac
13 december 2011 · 101 Inlägg

Hallå som jag skrev på titeln så har min lilla bmw börjat att krångla. bogserade morsans bil i ca 20 min och efter det så hamna tempen på rött. alltså max och sen lät jag den svalna tills den låg där tempen ska vara och börja köra den efter 2 min så hamna den på max igen och blir enormt varm. 'utan bogsera denna gång'. gissar på termostaten men osäker och så vägrar kupéfläkten skicka ut värme och funkar endast på 4:ans läge.

Mvh Marcus

jimmy_mattsson
13 december 2011 · 170 Inlägg

Kan ju vara topplockspackningen som har gett upp

N_W V8 de bästa som finns!
13 december 2011 · 1 092 Inlägg

Vattenpumpen kan ha gett upp, impellern brukar ju vara av plast original och vingarna går av.
De flesta eftermarknadspumparna till e34 har metallimpeller.

Senast redigerat av Niklasw (13 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Mackan-the-maniac
13 december 2011 · 101 Inlägg

ska testa köpa en ny vattenpump och se om det blir någon skillnad. för bör inte vara toppen med tanke på att den helt ny med ny packning också. får återkomma och se om den funkar smile
tack för svaren

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 december 2011 · 13 749 Inlägg

är toppackingsras något j-vla standard svar på alla problem?


känns som 90% av samtliga svar oavsätt vad för motorproblem är att det är packingen som gått

fast i själva verket är det inte ens läge att misstänka packningen vid 99% av alla fall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bimmerman
13 december 2011 · 217 Inlägg

Däremot är toppen jävligt känslig för kokning, så även om packningen inte var problemet till att den kokade så kan toppen bli krökt hmm

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Mackan-the-maniac
14 december 2011 · 101 Inlägg

nu funkar den som den ska smile det var vattenpumpen som var helt söndertuggad så tack för all hjälp ps och toppen är det ingen fara med som tur smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang