3537
Sök

Roligt med framhjulsdrift?

202 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Kul att ha bakhjulsdrift när man kör i kurvo när det är lite halt ute. När man är i kurvan kan man inte låta bli att gasa till lite så änden åker utåt. MEn hur blir det med framhjulsdrift? Vad händer då man kör i kurvan och gasar till lite? ÄR det samma effekt?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 februari 2007
antingen blir det liite släpp med baken eller slirar bara med drivhjulen eller så händer ingenting är de mest troliga alternativen.. Men dra lite i kryckan så går de att få upp ett fint ställ..

5 198 Inlägg
5 februari 2007
Kul med framhjulsdrift om man kan hantera kryckan.... och gasen samtidigt

778 Inlägg
5 februari 2007

348 Inlägg
5 februari 2007
kommer du i ganska bra fart blir det ganska bra spin på det

Det känns ganska skönt att komam i relativt hög hastighet, ta en skarp sväng och ha rikgit fin spin på framhjulen. Kanske inte det säkraste eller bästa ur racing synpunkt, men som sagt, det är nice smile

Sen själv klart, vill du lägga upp det på ställ är vänster bromsa och/eller handbromsen din vän.
Det är mycket mer jobb än med RWD, blir ändå inte mycket roligare. "Det blir naturligare med rwd" som en kompis sa.

9 108 Inlägg
5 februari 2007
Sluskk skrev:
se och lär av japaner

http://youtube.com/watch?v=x6thh_Iw92w

Japaner är dumma i huvudet wink

Det som händer om man försöker köra en FWD-bil på samma sätt som en RWD-bil i en halkig kurva är att framhjulen börjar spinna och man fortsätter rakt fram istället (kraftig understyrning wink)

Krävs mer övning med FWD och enligt mig kan det aldrig bli lika roligt eller snyggt, billig RWD vinterbil är det bästa alternativet. wink

7 100 Inlägg
5 februari 2007
se på mina senaste bilder så ser du hur de blir:S

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2007
Visst är det kul med framhjulsdrift, om man redan har fart. I låga hastigheter eller stillastående så tycker jag att RWD eller fyrkrafs är oslagbart.

Det är bevisat att det går att "drifta" med framhjulsdrift, men det är svårt och kräver mycket mer träning än med en bakhjulsdriven bil.

Spinner du med framdäcken så går det ju bara rakt fram, du tappar styrförmåga i och med att däcken tappar fäste.
Med en bakhjulsdriven bil har du kvar styrförmåga, iaf mycket mer än med framhjulsdrift, och slänger lite med baken istället.

Visst är bakhjulsdrivet roligare på vintern, men särskilt bra är det inte. Märker på många ställen att det är riktigt svårt att ta sig fram med 740'n jämfört med en bil med FWD.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2007
Gasar man i kurvan så går bilen bara rakt fram. Det man ska göra är att släppa gasen, dra i handbromsen, styra emot och trampa gasen i botten, så att framhjulen "drar" en ur sladden. Det är svårare än med RWD, men ändå ganska roligt när man fått det att sitta, och satt några snygga sladdar wink .

Och hur stor vän man än är av RWD, så kan man inte förneka att det går att köra fortare i halt väglag med FWD, om man bara gör på rätt sätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 februari 2007
Med rätt däck så sticker bilen dit man vill i en hal kurva när man har FWD wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
6 februari 2007
Det bästa är än AWD, Quattro, 4WD, kalla det vad ni vill. Roligare blir det inte, ställa upp bilen med snösprut från alla 4 däcken i en kontrollerad sladd - MUMS!!!

(synd vi har så lite snö bara... och på asfalt får man för mycket grepp, det släpper inte!!!)

/Mattias

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
6 februari 2007
bmx skrev:
se på mina senaste bilder så ser du hur de blir:S

hm verkade inte gå något bra tongue

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 februari 2007
matteeee skrev:
Det bästa är än AWD, Quattro, 4WD, kalla det vad ni vill. Roligare blir det inte, ställa upp bilen med snösprut från alla 4 däcken i en kontrollerad sladd - MUMS!!!

(synd vi har så lite snö bara... och på asfalt får man för mycket grepp, det släpper inte!!!)

Helt klart men så stiger prislappen lite då också! tongue men nästa bil driver på alla 4 hjul! Helt klart smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

DFFL
9 020 Inlägg
6 februari 2007
Mäki skrev:
matteeee skrev:

Helt klart men så stiger prislappen lite då också! tongue men nästa bil driver på alla 4 hjul! Helt klart smile

Säger samma, nästa blir en rs4 big_smile
Vill också uppleva Quattron, en kompis har en s4 och jag har visserligen inte kört sidleds med den men jag har gett fullt från start och det e bra drag för fästet är ju där.
Men sen kommer ju jag som har framhjulsdrift.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
6 februari 2007
Har ju både en bakhjulsdriven och framhjulsdriven bil, men tycker att golfen är så mycket roligare än BMW:n att köra med på vintern, går både fortare och säkrare med golfen, BMW:n ställer sig på sidan vid minsta gaspådrag,

Sen hur fwd beter sig i kurvor är rätt läskigt i bland, oftast så går bilen dit du vill, mycket bra grepp så att säga. Men får du spinn på hjulen så går det dit G-krafterna vill (diket oftast).
Men kan man köra FWD så går det att parera även detta mycket lätt, släpp bara på gasen och koppla, sen är det bara att gå på igen big_smile

RWD, är helt värdelöst på vintern i kurvor, har du samma fart som med FWD så snurrar du runt och hamnar i diket, kör du däremot i lagom fart och gasar lite lätt så kan du få fina ställ, men någe vidare fort går det inte...

FWD och RWD är väl i stort sett lika "kul", bara att man måste anpassa körstilen mellan de båda.

1 827 Inlägg
6 februari 2007
Det är absolut inga fel med att köra FWD på tex bana. Med diffbroms har du riktigt kul! Dock är det en helt annan sak att köra FWD och RWD.

På bana föredrar jag nog fwd eftersom det nästan är enklare att kontrollera. Med diffbroms kan du komma in i en kurva, hålla hastigheten och sen "dra" ut bilen ur kurvan med lite gaspådrag. Jag hade inget att klaga på förutom just avsaknad av diffbroms på Delsolen på bana förra året, jag körde med coilovers och diverse kränghämmare och bilen kändes med överstyrd än tvärtom.

Skylinen har jag inte ännu hunnit testa på bana, men på gatan så beter den sig mycket mer okontrollerad, antingen är det överstyrning eller understyrning. Ska bli kul att se hur den beter sig på Mantorp.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök