5204
Sök

Sänka bilen. 30-40mm

1 335 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Tack för tipset smile

B5 #001

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
17 december 2011
F-Tar skrev:
Tack för tipset smile

No problem tongue

huh?
10 427 Inlägg
18 december 2011
Är nog vettigare att köpa grejer som är ordentligt anpassade för just en Passat Variant 4-Motion 1,9TDI vilket
jag har mycket svårt att tänka mig att någonting från x budgettillverkare av coilovers är. För övrigt så får man
formellt inte ens montera s.k. coilovers på en helbils-godkänd bil så med lite otur kan man få 2:a vid bilbesiktning.
Eller värre wink

Är nog absolut säkrast att köpa en fjädersats med tillhörande stötdämpare.

2 322 Inlägg
18 december 2011
steifan skrev:
Är nog vettigare att köpa grejer som är ordentligt anpassade för just en Passat Variant 4-Motion 1,9TDI vilket
jag har mycket svårt att tänka mig att någonting från x budgettillverkare av coilovers är. För övrigt så får man
formellt inte ens montera s.k. coilovers på en helbils-godkänd bil så med lite otur kan man få 2:a vid bilbesiktning.
Eller värre wink

har ej haft några problem o  besikta med mina..
och alla som jag vet som kör golf mk1 mk2 mk3 mk4 mk5 , varianter passater etc etc som kör med coilovers har aldrig haft problem  heller frö den delen med  o besikta eller dylikt...  så är det med oss vw fantaster tongue
Senast redigerat av mingan77 (18 december 2011)

huh?
10 427 Inlägg
18 december 2011
mingan77 skrev:
steifan skrev:
Eller värre wink

har ej haft några problem o  besikta med mina..
och alla som jag vet som kör golf mk1 mk2 mk3 mk4 mk5 , varianter passater etc etc som kör med coilovers har aldrig haft problem  heller frö den delen med  o besikta eller dylikt...  så är det med oss vw fantaster tongue

Beror väl iofs litegrann på hur pass hård inställning man gjort osv osv.  wink

**

F-Tar, fjädersats från Eibach (-30mm) som ska passa till din bi: http://www.amotek.se/sankningssatser/ei … mbi-3.html

Men kan vara lönt att investera i nya stötdämpare samtidigt vilket gör att kostnaden rinner iväg lite grann.
Men billiga coilover-kit brukar nästan alltid vara hälften så billiga som någorlunda seriösa separata fjädrar
och stötdämpar-satser (undrar hur det kan vara så?). wink

Går säkert att hitta något billigare fjädrar också, men tror 1,9TDI 4Motion är en "svårare" kombination att hitta rätt
fjädrar till.

2 322 Inlägg
18 december 2011
dom coilovers på ebay  håller fruktansvärt bra med och  ska han bara ha den som bruks bil så fungerar det utmärkt..
även till racing, en som har en lupo med över 400hk o kör med dessa coilovers.. så igentligen är det inge skit,bara för de är billiga i  tyskland..  orienterings fel i hjärnan blir det, man tror det är skit bara för det kommer från tyskland och de är billiga.. bilarna komemr ju från tyskland då borde väl dom också vara skit tongue

ja du vet vad jag menar tongue

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
18 december 2011
mingan77 skrev:
dom coilovers på ebay  håller fruktansvärt bra med och  ska han bara ha den som bruks bil så fungerar det utmärkt..
även till racing, en som har en lupo med över 400hk o kör med dessa coilovers.. så igentligen är det inge skit,bara för de är billiga i  tyskland..  orienterings fel i hjärnan blir det, man tror det är skit bara för det kommer från tyskland och de är billiga.. bilarna komemr ju från tyskland då borde väl dom också vara skit tongue

ja du vet vad jag menar tongue

racelands grejer fungerar men sättningen är på tok förhård för att brukas på svenska vägar

Kör fort så hinner inget hända...

1 335 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Se där ja, de kom de en massa saker som jag inte hade nån aning om tongue Hade vart lite drygt att måste få underkänt på bes bara för en sänkning.

Sen är det skillnad på en passat som har vanlig FWD och en med 4m, sänkningssats-mässigt? Vad är det jag igentligen behöver?

Stötdämparna har jag ingen vidare lust att köpa nya, med tanke på att de redan är bytt runtom innan jag köpte den, ca 1000 mil sedan. Och varför skulle jag ens behöva andra dämpare bara för att de e andra fjädrar?

B5 #001

huh?
10 427 Inlägg
18 december 2011
F-Tar skrev:
Sen är det skillnad på en passat som har vanlig FWD och en med 4m, sänkningssats-mässigt? Vad är det jag igentligen behöver?

Stötdämparna har jag ingen vidare lust att köpa nya, med tanke på att de redan är bytt runtom innan jag köpte den, ca 1000 mil sedan. Och varför skulle jag ens behöva andra dämpare bara för att de e andra fjädrar?

Du behöver fjädrar som är anpassade för rätt axelvikt, om det ska bli riktigt riktigt (så att fjädrarna har rätt
fjäderkonstant). FWD/AWD (/RWD wink ), bensinmotor/dieselmotor, manuell/automat växellåda eller tex sedan/kombi brukar spela roll.

Monterar du kortare fjädrar som gör så att stötdämparna hamnar utanför sitt normala arbetsområde
så slits de fortare osv osv. Så om det ska vara riktigt riktigt så skadar nog inte att köpa stötdämpare
som är anpassade för fjädrarna (som tex Eibach/Bilstein Pro-Kit eller Sportline-kit, men de kostar ca 8000:-/kit).

Reklam:

1 335 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Ajaj 8000 tongue ganska så dyrt hehe. Men tack för alla svar. Jag hade ingen aning att de skulle vara så drygt/dyrt å göra en sänkning, men tydligen inte bara, bara. Hursom hade de blive riktigt mkt snyggare.

Men om jag köper en sänkning från sidan ja länka, hur kmr det sig att de inte nämner nåt om dämparna osv? Varken jag, eller dom vill väl inte att man ska förstöra/slita ner bilen bara för att man sänker? tongue

B5 #001

huh?
10 427 Inlägg
19 december 2011
F-Tar skrev:
Ajaj 8000 tongue ganska så dyrt hehe. Men tack för alla svar. Jag hade ingen aning att de skulle vara så drygt/dyrt å göra en sänkning, men tydligen inte bara, bara. Hursom hade de blive riktigt mkt snyggare.

Men om jag köper en sänkning från sidan ja länka, hur kmr det sig att de inte nämner nåt om dämparna osv? Varken jag, eller dom vill väl inte att man ska förstöra/slita ner bilen bara för att man sänker? tongue

Haha wink Brukar sägas att om man sänker upp till 40mm så brukar bilens original eller motsvarande stötdämpare
kunna fungera ok (kanske bara är ett säljknep tongue).

Köp en fjädersänksats som passar så blir det nog bra till slut. wink

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
19 december 2011
steifan skrev:
F-Tar skrev:

Haha wink Brukar sägas att om man sänker upp till 40mm så brukar bilens original eller motsvarande stötdämpare
kunna fungera ok (kanske bara är ett säljknep tongue).

Köp en fjädersänksats som passar så blir det nog bra till slut. wink

det är skillnad på att fungera och fungera bra smile

tycker att man alltid ska byta till nya stötdämpare vid sänkning
och då till en kortare variant
brukar bli väldigt stor skillnad om dämparna får jobba i dom lägena dom är gjorda för
dessutom brukar en gammal stötdämpare dö ruskigt fort när den får ett nytt arbetsområde

Kör fort så hinner inget hända...

1 335 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Mina är nya runtom. Ska ja betala så mkt kan ja lika gärna köpa en bil som redan är sänkt haha =p tänker inte punga ut 8000 sad

Nån av er som kollade på länken ja la upp, här ovanför? Vad tro ni, är de kittet ok?

B5 #001

187 Inlägg
19 december 2011
F-Tar skrev:
Mina är nya runtom. Ska ja betala så mkt kan ja lika gärna köpa en bil som redan är sänkt haha =p tänker inte punga ut 8000 sad

Nån av er som kollade på länken ja la upp, här ovanför? Vad tro ni, är de kittet ok?

Jag kör med FK på min och är ju nöjd smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 335 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Bra för de lutar åt de smile

B5 #001

1 335 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
http://viewitem.eim.ebay.se/Fahrwerk-Sportfahrwerk-Komplettfahrwerk-40mm-Passat-Variant-3B-25TDi/170750189924/item smile

Tack för tipset, men tyvärr är de inte ens nära av vad ja kör med, drift/motormässigt =/ Finns de inte me 1.9TDI 4M? smile Annars vare bra pris!

B5 #001

Sök