Koppla bort / ta bort turbo helt

michael_l
20 december 2011 · 3 Inlägg

Hej!

Har köpt en 945:a som jag är nöjd med i alla avseenden utom just bränsleförbrukningen. En tanke jag har är om det är turbon som gör att bränsleförbrukningen blir så hög.

Jag har en lättrycksturbo. Skulle det gå att koppla bort turbon helt?? Och framförallt, skulle det medföra någon skillnad i bränsleförbrukningen?

t5-r micke
20 december 2011 · 301 Inlägg

michael_l skrev:
Hej!

Har köpt en 945:a som jag är nöjd med i alla avseenden utom just bränsleförbrukningen. En tanke jag har är om det är turbon som gör att bränsleförbrukningen blir så hög.

Jag har en lättrycksturbo. Skulle det gå att koppla bort turbon helt?? Och framförallt, skulle det medföra någon skillnad i bränsleförbrukningen?

ja det går jätte bra.
bara stoppa i en julstrumpa i insuget på turbon så den står still så stryper du luften in i motorn och då även bränsleåtgången.


är du verkligen seriös??
kolla vad du köpt en volvo 945 å klagar på soppa förbrukning???
har en volvo med rödblock någonsin varit bränsleslåla??

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
tekniknissen1
20 december 2011 · 866 Inlägg

smile big_smilelol  Jo röd motorn är väl ingen höjdare ! Skaffa en laddtrycks mätare och tryck inte så mycke på gasen!
Tar du en med undertyck så kan du släppa (hålla kvar ) gasen innan laddet kommer. Tror nog att den blir törstigare med ett 230F grenrör på avgas sidan !! utan turbo så orkar den dåligt att dra sig skälva smile
Ett jul äpple i insuget hjälper  och så spar du strumpan  lol
Se till att du kolla däcktryck ! Dra i 4,5 bar så går det lättare ! Se till att sevicen är skött så luftfilter är bytt.

Senast redigerat av tekniknissen1 (20 december 2011)

Rojpen
20 december 2011 · 2 230 Inlägg

turbon gör den möjligen bränslesnålare så länge man inte tok kör då den slipper jobba lika hårt..
tar du bort den kommer den gå piss å dra massa bensin istället..

sen vad är drar mycket bensin? normalt ligger dom på 0.9-1.1 beronde på skick ocg hur mycket man gasar osv.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
IX ____________________________________
20 december 2011 · 1 340 Inlägg

Som sagt, skaffa en laddtrycksmätare så får du lite hjälp att köra snålare smile

Har kört en 945 -98 Classic LTT på 0,69 liter/milen, fast då var det bara lugn landsvägskörning med tom bil i 20 mil, sen 20 mil med 200kg last på vägen hem, så rödblock kan dra lite! smile Fast vid blandakörning ligger den runt 1liter/milen

Tror du minskar förbrukningen mer genom att byta hjullagren, det brukar bli lite kärva = högt rullmotstånd

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Najs
20 december 2011 ·

t5-r micke skrev:

michael_l skrev:
Hej!

Har köpt en 945:a som jag är nöjd med i alla avseenden utom just bränsleförbrukningen. En tanke jag har är om det är turbon som gör att bränsleförbrukningen blir så hög.

Jag har en lättrycksturbo. Skulle det gå att koppla bort turbon helt?? Och framförallt, skulle det medföra någon skillnad i bränsleförbrukningen?

ja det går jätte bra.
bara stoppa i en julstrumpa i insuget på turbon så den står still så stryper du luften in i motorn och då även bränsleåtgången.


är du verkligen seriös??
kolla vad du köpt en volvo 945 å klagar på soppa förbrukning???
har en volvo med rödblock någonsin varit bränsleslåla??

haha!

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 december 2011 · 3 929 Inlägg

Då du köpte en gigantisk kontainer utan någon tanke på hur mycket dom drar så tvivlar jag på att en laddtrycksmätare ens kommer hjälpa. Sälj bilen och köp en liten golf eller liknande istället smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
loow Jävel
20 december 2011 · 2 018 Inlägg

Mitt tips är också en laddtrycksmätare.

Gör stor skillnad om man vill!
Har själv haft några 945-Turbos så ja vet smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
PerssonTheKung -->*Persson*<--
20 december 2011 · 287 Inlägg

Släpp gasen byt olja stift å filter å ge faan i stats körning wink haha har en 945-96 ltt/ftt automat går skit billiga när tant kör men inte när jag kör wink

"Drive It Like You Hate It"
Opel Frontera "--4x4--" (1995)
Volvo V70N "wäjsötin" (2001)
VD-Design
20 december 2011 · 1 324 Inlägg

Vi kan byta motor om du vill..wink

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Pavva
20 december 2011 · 1 215 Inlägg

kapa momentstaget.

När bakvagnen skakar så gasar du för mycket wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2011 · 13 758 Inlägg

den lär som sagt inte bli mindre törstig utan snurra
men märkbart slöare

åker du på undertryck så kommer den gå snålt övertryg så blir den törstig

så ligger du på undertryck hela tiden så är det som att köra utan turbo

min 740 går att köra på 0.9 när jag åkte till och från stockholm med normal körning med bra tempo en hel del körning i stockholm osv
men det gäller att köra med hjärnan och inte gasfoten smile

är man ute efter en snål bil så är en 940 fel bil
men är den väl servad så ska den gå under litern om man kör som man bör

tex så sparar man massor av bensin genom att planera körningen
motorbromsa med hela tiden och inte  frikoppla så ofta
släppa av i god tid vid korsningar osv

jag personligen föredrar en förbrukning på 2liter/milen och jag har jävligt skoj..brukar gå en full tank i veckan på min 740 när jag är på bushumör smile
då kör jag bara till och från jobbet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang