Problem volvo 240-88

tobbster93
20 december 2011 · 4 Inlägg

hej

jag har precis köpt mig en Volvo 240 - 88.
nu efter ca en vecka så är batteriet helt dött när man ska starta den. men det går att starta den  ibland.
den går att rulla ingång väldigt lätt. fläkt/generator remmen låter ganska mycket (ska byta och spänna).

jag tror det kan vara remmen som inte orkar snurra generatorn som i sin tur inte laddar batteriet. vad tror ni ?

undrar om någon vet vad det kan vara?

tacksam för svar
//Tobbe

antoNoNE
20 december 2011 · 16 Inlägg

kolla laddningsregulatorn, sitter i generatorn.

Senast redigerat av antoNoNE (20 december 2011)

Volkswagen Passat 1,8t "Familjesläden" (2003)
reeLay
20 december 2011 · 443 Inlägg

Mät spänningen från generatorn när bilen är igång, då ser du om den laddar eller inte.

tobbster93
20 december 2011 · 4 Inlägg

okej tack så mycket.
men hur kollar man laddningsregulatorn ?

Drönirettab
20 december 2011 · 21 761 Inlägg

Kolla först om batterilampan lyser när du endast har tändningen påslagen, gör den det så mäter du på generatorn om den laddar (som reeLay skriver). Om batterilampan inte lyser i det läget så kan orsaken vara tex trasig/glapp lampa eller att kolen i laddregulatorn är dåliga/har dålig kontakt, då bör detta kollas upp. 

Att fläktremmen låter mycket beror troligen på att den är ospänd och kanske sliten, men om den har börjat låta så där precis efter att batteriet har varit "dött" så kan det även bero på att generatorn får jobba väldigt hårt med att ladda upp batteriet när motorn är igång. Därför är det bra med en mätning för att se hur det står till med laddspänningen. smile

Men är batteriet för tillfället urladdat så ska det laddas upp med batteriladdare så snart som möjligt, annars tar det mycket stryk.

Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2011)

tobbster93
20 december 2011 · 4 Inlägg

okej. tack så mycket jag återkommer om det inte skulle fungera.

tekniknissen1
20 december 2011 · 866 Inlägg

Har varit med om att remhjulet på veven har varit så slitet att remmen bottna ! Så fort man ladda upp batteriet så höll den sig en vecka typ!? Sen orka inte generatorn att ladda  då remmen slirade på veven.
Ladd lampan lös inte för generatorn gav ström men inte tillräckligt för att försörja belysning och övriga stömförbrukare och ladda batteriet.

tobbster93
21 december 2011 · 4 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen.

var och kollade på det idag det visade sig att det var fästet till generatorn som satt löst.  så skruvade fast det och spände remmen lite, och nu går den hur bra som helst.

Tack allihopa.
//Tobbe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang