2377
Sök

Dämpa med bitumen 50-70

200 Inlägg
23 december 2011
#21
TT-Avant skrev:
tung_man skrev:
Sedan väger det ju en del, men i 150grader väger det rätt mycket mindre än vatten, men kring 20 plus blir det ju stenhårt och då väger 1L ungefär lika mycket som 1L vatten.

Hur kan något väga mindre när det blir varmt, för att sedan väga mera när det blir kallt?
Menar du att det suger åt sig vatten, eller fukt när det kallnar?
Annars ser ja inte hur en materia kan bli tyngre bara för det blir kallt. Något måste ju tillsättas för att det ska väga mera.

Det är ju som klassikern, vad väger mest, ett kilo bly, eller ett kilo bomull..?

Volymen och densiteten förändras förmodligen men vikten består.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
#22
Street = 4mm MEN det måste vara GODKÄNDA dämpningsmaterial, det är där det faller i detta fallet (även om han har max 4mm). I t.ex Super Street är tjockleken inte begränsad så länge du kan ha kvar orginalpaneler/mattor o.s.v, men även här faller det på att det inte är en godkänd dämpningsprodukt.

Så då återstår Extreme smile

Det går givetvis att tävla i Bass Race då det inte finns några begränsningar där.
När det gäller Psyclone så är jag inte påläst så där avstår jag från att uttala mig.

För vara korrekta så har detta INGET med BSF att göra utan det är regler som är utformade av dB Dragracing / W Harris.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
23 december 2011
#23
Jampa skrev:
TT-Avant skrev:
tung_man skrev:
Sedan väger det ju en del, men i 150grader väger det rätt mycket mindre än vatten, men kring 20 plus blir det ju stenhårt och då väger 1L ungefär lika mycket som 1L vatten.

Hur kan något väga mindre när det blir varmt, för att sedan väga mera när det blir kallt?
Menar du att det suger åt sig vatten, eller fukt när det kallnar?
Annars ser ja inte hur en materia kan bli tyngre bara för det blir kallt. Något måste ju tillsättas för att det ska väga mera.

Det är ju som klassikern, vad väger mest, ett kilo bly, eller ett kilo bomull..?

Volymen och densiteten förändras förmodligen men vikten består.

Men det va just vikten som ändrade sig, skriver han ju.


6 851 Inlägg
23 december 2011
#24
ExtraKim skrev:
Street = 4mm MEN det måste vara GODKÄNDA dämpningsmaterial, det är där det faller i detta fallet (även om han har max 4mm). I t.ex Super Street är tjockleken inte begränsad så länge du kan ha kvar orginalpaneler/mattor o.s.v, men även här faller det på att det inte är en godkänd dämpningsprodukt.

Så då återstår Extreme smile

Det går givetvis att tävla i Bass Race då det inte finns några begränsningar där.
När det gäller Psyclone så är jag inte påläst så där avstår jag från att uttala mig.

För vara korrekta så har detta INGET med BSF att göra utan det är regler som är utformade av dB Dragracing / W Harris.

Om det är 4mm..får man då ha 2x2mm dämpmaterial eller räknas det då som just två lager?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
#25
Klart att den gör...
Om volymen blir större när den blir varm, så blir det ju en skillnad på hur mycket 1L varm sörja väger och hur mycket 1L kall väger.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
#26
TT-Avant skrev:
ExtraKim skrev:
Street = 4mm MEN det måste vara GODKÄNDA dämpningsmaterial, det är där det faller i detta fallet (även om han har max 4mm). I t.ex Super Street är tjockleken inte begränsad så länge du kan ha kvar orginalpaneler/mattor o.s.v, men även här faller det på att det inte är en godkänd dämpningsprodukt.

Så då återstår Extreme smile

Det går givetvis att tävla i Bass Race då det inte finns några begränsningar där.
När det gäller Psyclone så är jag inte påläst så där avstår jag från att uttala mig.

För vara korrekta så har detta INGET med BSF att göra utan det är regler som är utformade av dB Dragracing / W Harris.

Om det är 4mm..får man då ha 2x2mm dämpmaterial eller räknas det då som just två lager?

Ja det är okej så länge det inte blir tjockare än 4mm.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

200 Inlägg
23 december 2011
#27
TT-Avant skrev:
Jampa skrev:
TT-Avant skrev:

Hur kan något väga mindre när det blir varmt, för att sedan väga mera när det blir kallt?
Menar du att det suger åt sig vatten, eller fukt när det kallnar?
Annars ser ja inte hur en materia kan bli tyngre bara för det blir kallt. Något måste ju tillsättas för att det ska väga mera.

Det är ju som klassikern, vad väger mest, ett kilo bly, eller ett kilo bomull..?

Volymen och densiteten förändras förmodligen men vikten består.

Men det va just vikten som ändrade sig, skriver han ju.

Han använde produktens specifikationer men dom borde ha skrivit volymen per kilo istället.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
23 december 2011
#28
ExtraKim skrev:
Klart att den gör...
Om volymen blir större när den blir varm, så blir det ju en skillnad på hur mycket 1L varm sörja väger och hur mycket 1L kall väger.

Exakt.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

6 851 Inlägg
23 december 2011
#29
Jampa skrev:
ExtraKim skrev:
Klart att den gör...
Om volymen blir större när den blir varm, så blir det ju en skillnad på hur mycket 1L varm sörja väger och hur mycket 1L kall väger.

Exakt.

Nje..ta metaller, där har du ett kilo i kall form, värmer du den, expanderar den men väger fortfarande ett kilo. Alltså massan ändras, men inte vikten. Eller som du skriver, "volymen blir större" men vikten är fortfarande den samma.
Jaja, tänker inte ta det mera då det är way OT. Men ändå fundersam på hur det kan väga mer i kallform en varm, om den inte absoberar något som tex. vatten eller liknande.


2 035 Inlägg
23 december 2011
#30
TT-Avant skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Eh nej det är inte enbart BSF du... Det är även db-drag...
JO du får dämpa, dock inte hur mkt som helst.
Just kring db-klasserna har jag inte full koll på vad som gäller för de olika klasserna, men du kan ju söka efter infon. Såvida inte Kim svarar lite irriterat wink

Så det är skillnad på BSF och db drag?? Jag tävlade med Easca vilket var smidigt och rättvist.

Och hur mycket får man dämpa? Ett eller två eller tre lager? skumma relger.
Men dem som tävlar i det verkar inte tycka det dock. Bara man lär sig reglerna så..

Men vad räknas som ett lager? går dem på tjocklek med då? För annars är det ju lite konstigt..
Ett lager kan ju vara allt från 1-10mm, beroende på vad för material man dämpar med?
*har inte läst reglerna på lääänge nu*

Jag har ingen aning...jag har sneglat på BSF hemsida där reglerna står men jag ger upp för det är en djungel.

Samt att märkerna man använder måste vara "godkända" av bsf eller db drag vad det nu är för skillnad.

Vilken klass kan man vara med i om man "bara" hinkar i nåt i bilen å vill börja tävla?

Och vad är det för skillnad på BSF och db drag??

T ex en kompis hade en 15" bas och ett steg men fyra batterier. Och bara för det hamnade han i extreme och kom sist såklart.  IAF så hamnade han i klassen extreme. skumt!

Biljudsveteran sen 1984!

200 Inlägg
23 december 2011
#31
ExtraKim skrev:
TT-Avant skrev:
ExtraKim skrev:
Street = 4mm MEN det måste vara GODKÄNDA dämpningsmaterial, det är där det faller i detta fallet (även om han har max 4mm). I t.ex Super Street är tjockleken inte begränsad så länge du kan ha kvar orginalpaneler/mattor o.s.v, men även här faller det på att det inte är en godkänd dämpningsprodukt.

Så då återstår Extreme smile

Det går givetvis att tävla i Bass Race då det inte finns några begränsningar där.
När det gäller Psyclone så är jag inte påläst så där avstår jag från att uttala mig.

För vara korrekta så har detta INGET med BSF att göra utan det är regler som är utformade av dB Dragracing / W Harris.

Om det är 4mm..får man då ha 2x2mm dämpmaterial eller räknas det då som just två lager?

Ja det är okej så länge det inte blir tjockare än 4mm.

S..tt, då blir det extreme för mig också i så fall redan. Och jag har en för stor bil för det. Men det duger för dagligt poppande:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
23 december 2011
#32
TT-Avant skrev:
Jampa skrev:
ExtraKim skrev:
Klart att den gör...
Om volymen blir större när den blir varm, så blir det ju en skillnad på hur mycket 1L varm sörja väger och hur mycket 1L kall väger.

Exakt.

Nje..ta metaller, där har du ett kilo i kall form, värmer du den, expanderar den men väger fortfarande ett kilo. Alltså massan ändras, men inte vikten. Eller som du skriver, "volymen blir större" men vikten är fortfarande den samma.
Jaja, tänker inte ta det mera då det är way OT. Men ändå fundersam på hur det kan väga mer i kallform en varm, om den inte absoberar något som tex. vatten eller liknande.

Massan är vikten kan man säga. Jag gick på tekniskt basår på KTH och har rätt bra koll på det.
Densiteten minskar oftast vid kallare temperaturer och då blir saker tyngre till volymen eller mindre till tyngden, om inte ett ämne övergår till en annan form som vatten till is, vid den gränsen ökar volymen eftersom molekylerna inte får fritt spelrum och därmed trängs mer. Jag hoppas det förklarar mer:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 december 2011
#33
TT-Avant skrev:
Jampa skrev:
ExtraKim skrev:
Klart att den gör...
Om volymen blir större när den blir varm, så blir det ju en skillnad på hur mycket 1L varm sörja väger och hur mycket 1L kall väger.

Exakt.

Nje..ta metaller, där har du ett kilo i kall form, värmer du den, expanderar den men väger fortfarande ett kilo. Alltså massan ändras, men inte vikten. Eller som du skriver, "volymen blir större" men vikten är fortfarande den samma.
Jaja, tänker inte ta det mera då det är way OT. Men ändå fundersam på hur det kan väga mer i kallform en varm, om den inte absoberar något som tex. vatten eller liknande.

Fast han har aldrig pratat om vikten, han pratade om volymen. Och då blir det logiskt, en liter kall sörja expanderar när den blir varm. Låt säga att den tar 1.5L i anspråk då, vikten är dock fortfarande 1kg. När den blir kall så sjunker den ihop till 1L igen, vikten blir dock den samma d.v.s 1Kg.
Medans 1.5L kall sörja skulle väga 1.5kg och dessutom ta upp 2.25L när den var varm.

Därför så skiljer det i vikt mellan 1L kall och 1L varm sörja.
Senast redigerat av ExtraKim (23 december 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

200 Inlägg
24 december 2011
#34
Psyclone verkar intressant faktiskt men det var svårt att hitta reglerna. God Jul för övrigt!!!smile
Senast redigerat av Jampa (24 december 2011)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 december 2011
#35
bosabengt skrev:
Jag har ingen aning...jag har sneglat på BSF hemsida där reglerna står men jag ger upp för det är en djungel.

Samt att märkerna man använder måste vara "godkända" av bsf eller db drag vad det nu är för skillnad.

Vilken klass kan man vara med i om man "bara" hinkar i nåt i bilen å vill börja tävla?

Och vad är det för skillnad på BSF och db drag??

T ex en kompis hade en 15" bas och ett steg men fyra batterier. Och bara för det hamnade han i extreme och kom sist såklart.  IAF så hamnade han i klassen extreme. skumt!

dB Drag är tävlingsformatet, BSF har rättigheterna att anordna tävlingarna i Sverige. Tänk som ett franchise företag, t.ex Mc Donald´s, företaget i USA äger alla rättigheter till namn utformning o.s.v men svenska Mc Donald´s har rätt att sälja produkterna i Sverige. De har dock inte rätt att t.ex ändra på innehållet i en Big Mac.

Samma sak med dB Drag & BSF.

Det måste varit något mer än bara batterierna som satte honom i Extreme, Super Street eller Super Street No Wall borde det blivit annars.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
24 december 2011
#36
ExtraKim skrev:
bosabengt skrev:
Jag har ingen aning...jag har sneglat på BSF hemsida där reglerna står men jag ger upp för det är en djungel.

Samt att märkerna man använder måste vara "godkända" av bsf eller db drag vad det nu är för skillnad.

Vilken klass kan man vara med i om man "bara" hinkar i nåt i bilen å vill börja tävla?

Och vad är det för skillnad på BSF och db drag??

T ex en kompis hade en 15" bas och ett steg men fyra batterier. Och bara för det hamnade han i extreme och kom sist såklart.  IAF så hamnade han i klassen extreme. skumt!

dB Drag är tävlingsformatet, BSF har rättigheterna att anordna tävlingarna i Sverige. Tänk som ett franchise företag, t.ex Mc Donald´s, företaget i USA äger alla rättigheter till namn utformning o.s.v men svenska Mc Donald´s har rätt att sälja produkterna i Sverige. De har dock inte rätt att t.ex ändra på innehållet i en Big Mac.

Samma sak med dB Drag & BSF.

Det måste varit något mer än bara batterierna som satte honom i Extreme, Super Street eller Super Street No Wall borde det blivit annars.

Han kom iallafall i en klass där han tävlade med/emot väggbilar.
Men då förstår jag det med bsf och db drag. Men varför tävla under dessa regler? Varför inte göra egna regler? Är det för att kunna tävla internationellt då eller?
Vilken klass skulle jag komma i med två B2 8" och ett ampire limited edition? allt under rutorna och bakom baksätet.

Biljudsveteran sen 1984!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 december 2011
#37
Väggbilar = Super Street.

Du skulle hamna i Steet om du inte har gjort nått annat som klassar upp dig.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

685 Inlägg
24 december 2011
#38
bosabengt skrev:
ExtraKim skrev:
bosabengt skrev:
Jag har ingen aning...jag har sneglat på BSF hemsida där reglerna står men jag ger upp för det är en djungel.

Samt att märkerna man använder måste vara "godkända" av bsf eller db drag vad det nu är för skillnad.

Vilken klass kan man vara med i om man "bara" hinkar i nåt i bilen å vill börja tävla?

Och vad är det för skillnad på BSF och db drag??

T ex en kompis hade en 15" bas och ett steg men fyra batterier. Och bara för det hamnade han i extreme och kom sist såklart.  IAF så hamnade han i klassen extreme. skumt!

dB Drag är tävlingsformatet, BSF har rättigheterna att anordna tävlingarna i Sverige. Tänk som ett franchise företag, t.ex Mc Donald´s, företaget i USA äger alla rättigheter till namn utformning o.s.v men svenska Mc Donald´s har rätt att sälja produkterna i Sverige. De har dock inte rätt att t.ex ändra på innehållet i en Big Mac.

Samma sak med dB Drag & BSF.

Det måste varit något mer än bara batterierna som satte honom i Extreme, Super Street eller Super Street No Wall borde det blivit annars.

Han kom iallafall i en klass där han tävlade med/emot väggbilar.
Men då förstår jag det med bsf och db drag. Men varför tävla under dessa regler? Varför inte göra egna regler? Är det för att kunna tävla internationellt då eller?
Vilken klass skulle jag komma i med två B2 8" och ett ampire limited edition? allt under rutorna och bakom baksätet.

Det är inte så att han kom ut på en liten butikstävling som inte var en 1x tävling och hade alla klasserna? Har sett nån som bara kör Street och extreme tex för att slippa ha så många klasser. Mao hamnar alla superstreet bilarna i "extreme" just för att alla svenssons som kommer dit ska kunna vara med o tävla utan att tänka på reglerna.



Sök