4951
Sök

Audi A4 1.8T quattro 2002 problem med värmen i bilen.

1 854 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Har köpt en Audi A4 1.8T quattro 150hk Manuell 2002 årsmodell

Efter ett par dagars ägande så märkte jag att ingen värme kom inne i bilen, sen kom lite sen kom inget, så nu håller den på så, ibland får jag lite värme.

jag har glykol
Motortempen är normal
Bilen går som den ska

men jag märkte att det lukta glykol efter att jag kom hem från jobbet, men kan inte hitta nått läckage.

Bilen är helt original

Tacksam för svar

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2011
Igensatt värmepaket, kass "ställmotor", eller luft i systemet.

Men, jag skulle gissa på kasst värmepaket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 854 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Igensatt värmepaket, kass "ställmotor", eller luft i systemet.

Men, jag skulle gissa på kasst värmepaket.

Om jag har kasst värmepaket hur vet jag det då tongue

luft i systemet så borde den väl inte hålla stabil motortemp?

ställmotor?

Allfixare
1 475 Inlägg
28 december 2011
Dålig vattenpump skulle jag tro. Hur långt har bilen gått och när byttes kamrem och vattenpump senast?

1 854 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
fish skrev:
Dålig vattenpump skulle jag tro. Hur långt har bilen gått och när byttes kamrem och vattenpump senast?

bilen har gått 19600 mil

kamrem och vattenpump mm byttes vid ca 17000 mil enligt boken

hade det varit vattenpumpen så hade väl bilen kokat?

Det gjorde den iaf på min Golf 4

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2011
Mjo, man kan få luft i bara "värmepaketdelen" (iaf på B5:orna, då slangarna där blir högsta punkten i hela systemet), och då håller den jämn temp.

Motorn som "slår om" när den ska börja ge värme. Om du tar bilen kall, så kommer du antingen höra ett "brrr" eller ett "bank"-ljud när vattentempen kommer upp till en 60-65c (inne i bilen)

Värmepaketet kjan helt enkelt vara igensatt, eller ha få "fria ledningar". Lättaste sättet att kolla det på är att;

1) Känna på in och utgående slang (på B5:an kommer man åt dessa från motorrummet, precis nedanför rutan).

2) Om båda slangarna är "lika varma" och det iaf inte kommer någon värme, skulle jag testa att skölja ur systemet. Eller iaf värmepaketet. Lossa båda slangarna. Trädgårdsslang på in och spruta vatten, och en slang på utgående ner i en balja, och försöka se om det håller ungefär samma flöde, och om det kommer ut en massa skit

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allfixare
1 475 Inlägg
28 december 2011
Den kan vara tillräckligt bra för att cirkulera vattnet men tillräckligt dålig för att inte orka trycka vattnet riktigt genom värmepaketet. Det är inte helt ovanligt att vingarna lossnar heller med relativt dålig cirkulation som följd. Men kolla det it_mutt tipsade om först då det inte heller är dåliga tips. Är det röd eller blå glykol i bilen?

1 854 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Det är den röda glykolen

Alla slangar verkar vara varma.

Men nu hitta jag en antagligen läcka! På baksidan av motorn långt ner mot torpedväggen, där ligger det torkad sen lite blöt glykol, det var röd/rosa så det kan ju inte vara nått annat.

1 854 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Imorn ska bilen chippas och felsökas, återkommer med info om det blir felkoder.

1 854 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Inga felkoder!

Men vevhusventilationen är typ igensatt
En slang till dumpen är typ av

Men det har ju inte med värmen o göra.

Iaf så tror jag det är löst tillfälligt, spjällen måste ha kärvat, han körde dom flera gånger och efter det så har värmen bara blivit bättre och bättre smile

Så jag får väl ta bort allt och göra ren/smörja nån dag.

Sök