4945
Sök

Koppling (?) låter vid motorbroms, vad är felet?

853 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Hej.

Har hört detta ljud ett tag, men blivit lite värre på sistonde. Det låter mer ju fortarare jag kör, på ju högre växlar.

När jag kör med motorbroms, alltså med en växel i, utan att gasa/koppla så gnyr det från kopplingen. Kopplingen vibrerar även en aning, men det gör den oavsett körläge.

Även när jag tex. kör på 3an och ska lägga i 4an och kopplar, alldeles vid toppen av kopplingen när man precis är påväg att släppa gnyr det, men blir tyst när man släppt kopplingen och börjat gasa.

Obs. man hör ingenting på tomgång och rör kopplingen.

Vad kan det vara?

Bilen det handlar om är en Audi Coupé från 1990. smile

EDIT: ÅTGÄRDAT, var bromsarna som hade sagt sitt.
Senast redigerat av Johanness (23 januari 2012)

3 235 Inlägg
1 januari 2012
Kan vara urtrampningslagret som är på G.., men också lådan. Kollat oljenivån?

853 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Kan vara urtrampningslagret som är på G.., men också lådan. Kollat oljenivån?

Men kan det fortfarande vara lådan, i och med att det låter lika på alla växlar? Jag har inte kollat oljenivån.

3 235 Inlägg
1 januari 2012
Kan som sagt vara lådan också. Det är bara att tappa den på olja och se om det finns metallspån i den.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 januari 2012
Kan vara lager på lådans ingående axel - testa köra med intryck koppling om det hörs nåt.

853 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Grabber skrev:
Kan vara lager på lådans ingående axel - testa köra med intryck koppling om det hörs nåt.

Räcker med att jag trycker ner kopplingen 1 cm så slutar ljudet, även när jag rör gasen 1 cm slutar det låta. Vad ger det mig för slutsats?

Sök