7241
Sök

MG ZR, hög tomgång, ryckig körning på jämn gas

6 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
tjena, jag har en MG ZR 160 - 2003:a och haft den stående ca ett år, nu när jag skulle ställa på den så smyger tomgången upp till nästan 3000varv, men går ner igen efter ett par minuter när den blivit varm.
och något som jag har problem med är att när jag kör med bilen och håller den mellan ca 2200-3200 varv/min så hackar gasen så att säga, den dör lixom och går ojämnt, inte så jag får starta om den.
när jag skulle besikta den så gick de inte att hålla den på jämt antal varv utan den pendlade hela tiden från 3000 till 1500 varv och höll på så. vi kunde dock ej mäta co halten på.
men det konstiga är att den går endast ojämnt när jag försöker hålla den där, inte när jag gasar på.
haft den inne på en MG verkstad men den visste inte riktigt va de var för fel, dem fick 2 st okända felkoder och ville testa ett nytt styrdon för att se om det kanske va de?
dem på bilprovningen sa att de kanske kunde ha att göra med mitt avgassystem då det är sönderrostat, det är lagat för tillfället men läcker lite avgaser.
jag har inte den blekaste aning om vart jag ska börja eller testa då inte ens MG verkstaden vet vad det är.
är det någon som har haft samma problem eller kanske kan tänka sig va det är för fel?

jag kör i lite tillsatser i soppan för att smörja upp ventiler etc men har kört upp 2 tankar nu med tillsats i utan bättre resultat, den går väl en aning bättre men knappt märkvärt
Senast redigerat av dannejarl (3 januari 2012)

Sök