2920
Sök

HC, CO & Lamda-värdet för högt på 745 -91

98 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Hej!!

Jag va inne på en efterkontroll på besiktningen med min bil för ett par dagar sen.

Innan jag åkte in så hade jag redan ett par 2:or (prickar) (5st) på pappret, dock blev det 3 godkända poster men fick en ny tvåa istället + dom 2 sen innan.

Så här kommer mina problem:

*CO-halt, förhöjd tomgång, för hög (Detta va den tidiga tvåan som blev godkänd, men på gränsen!)
*HC-halt, förhöjd tomgång, för hög
*Lamda-värde, förhöjd tomgång, för hög (1,14) Gränsvärde: 1,04
--------------------------------------------

Hur/Vad ska jag göra för att få dessa att bli normala?
Bilen har rullat ca 32500 mil

Tack på Förhand!! smile

Likbärgare
375 Inlägg
3 januari 2012
Tanka etanol och k-sprit, Annars byta lamdasond och katalysator, Samtidigt gör du en storservice med olja filter och tänddelar.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

309 Inlägg
3 januari 2012
kolla så du inte har nå hål i avgasröret då det får upp lamdavärdet.  hc kan räcka med oljebyte och en koll av tänddelar. rotor, fördelarlock mm. men då de sakerna är så billiga så är det nästan lättare att bara byta allting så vet man att det är ok innan det är dags att ge sig på kat och lamdasond om det inte blev bra ändå

Läser och släcker felkoder. pm för info

Fri fart för ett fritt folk!
14 682 Inlägg
3 januari 2012
skriv ut exakta värdet på hc och co oxå

bara så man får se hur illa det är

högt lambda värde visar att motorn går snålt
med högt co värde så är det något som inte riktigt stämmer

så kolla avgasläckage före lambdan är ett tips tex grenrörsläckage

Kör fort så hinner inget hända...

98 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
kolla så du inte har nå hål i avgasröret då det får upp lamdavärdet.  hc kan räcka med oljebyte och en koll av tänddelar. rotor, fördelarlock mm. men då de sakerna är så billiga så är det nästan lättare att bara byta allting så vet man att det är ok innan det är dags att ge sig på kat och lamdasond om det inte blev bra ändå

Jag vet att jag har ett hål som är ca 1x1cm strax efter lamdan! tongue Alla tänd-delar är bytta sen bara 2 veckor tillbaka så jag tycker inte det borde vara några problem med dom.. hmm ändå går den väldigt ojämnt också :S
Senast redigerat av Ottosson_V (5 januari 2012)

98 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
skriv ut exakta värdet på hc och co oxå

bara så man får se hur illa det är

högt lambda värde visar att motorn går snålt
med högt co värde så är det något som inte riktigt stämmer

så kolla avgasläckage före lambdan är ett tips tex grenrörsläckage

Åh, då har jag en billig bil då tongue (skämt åsido) .. Värdena för OC-halten är som sagt på gränsen: 0,5 (0,5), men tidigare va den: 1,2 (0,5) och HC-halten är: 164 (100), sen är det ju typ OC 2500 som är: 0,5 (0,3)

Skulle det kunna vara packningen till grenröret som spökar i så fall?
Senast redigerat av Ottosson_V (5 januari 2012)

Sök