2038
Sök

Bil som äter stift

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
har en liten fråga om lamdan. kan den göra så att bilen käkar massa stift? eller är det något annat som är paj?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Är lambdasonden slut så kan den ju ge fel signaler till styrdonet som i sin tur kan resultera i för fet gång, och då kan du knäcka stiften ja. Mera troligt är att du har något annat fel som gör att motorn går orent, som lambdan i sin tur inte klarar att kompensera för.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
tror bilen är chippad på nått vis med.vad kan de annars va? hörde en som sa att det kan va vatten från toppen?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Börja med att berätta vad det är för bil samt motor du har, och förklara sedan hur stiften ser ut när du tar upp dem.

m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
är en 940 ltt som jag funderar på att köpa

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Och hur ser stiften ut?

m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
vet tyvär inte hur dom ser ut.bara det att dom verkar gå sönder ofta. känns ju som attt lamdan borde döda dom lite mer sakta

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Kan ju vara allt möjligt. Ta reda på hur stiften ser ut till att börja med. Säger väldigt mkt om hur en motor mår. Om det skulle vara vatten som släcker gnistan så märks det väl på motorns gång också.

EDIT: Mera ingående; om topplockspackningen skulle vara så slut att det tar vatten i loppen så märks det genom att du dels har tryck i kylarsystemet (eller hål), bilen bluddrar och beter sej som en förgasarmotor gör när den går rejält fett i de lägre registren.
Senast redigerat av PHrnfeldt (11 januari 2012)

m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
jo dom är ju väldigt roliga att titta på.jo de borde väll bli nån konstig gång på motorn då.som ja fattade det nu så startade inte skiten ens för den behövde nya stift

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Stiften är inte så dyra och finns på närmsta välutrustade mack. På sin höjd 300kr för 4 sammanlagt.

m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
bor långt ifrån häcken med så tänkte skicka en polare:/ får väll bli grisen i säcken kanske.värsta fall får man renovera/byta hela motorn.kan väll inte va helt skitsvårt:P

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Nja. En verkstadshandbok och en sotningssats så har du ju kommit lång väg. Men att renovera en sån motor är att gå lite väl långt om man inte ämnar att trimma den.

m5portal.com
m3portal.com

Västra Wärmland
236 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
boken har jag redan som tur är.sotningsats o kanske planing av topp kanske får bättre fart på kontainern

Evildan
11 januari 2012
kollat anslutningen till tändspolen? kan vara så enkelt att den inte är korrekt ansluten till jord.

kompis hade problem med en Valiant -68 med 273cui comando i, den käkade stift och förbrände inte bränslet.
han bytte: förgasare, fördelare, kamdrivning, lyfte insuget för att leta efter synliga sprickor i topparna utan att hitta ngt fel.
jag påpekade att det på ena anslutningen till tändspolen bara satt ett rundstift påträtt istället för en rund kabelsko, han vägrade prova att ansluta korrekt utan bytte det jag radade upp ovan istället.
jag bytte till mig bilen mot ett akvarium, 4st 6*9"högt, en mountainbike samt en gammal bilCD.
när jag hämtade bilen lånade jag av honom en kabelskotång, klippte bort rundstiftet, satte dit en rund kabelsko ordentligt med en mutter på tändspolen.
han såg rätt mulen ut då, jag startade vallen och en gick ändå som en tunna skit, då såg han mera nöjd ut.
jag körde iväg ändå och inte helt oväntat började den gå på alla 8 efter några km är stiften fått lite ström och kunnat bränna bort sotet, åkte tillbaka och då började polarn mulna ihop igen smile
erbjöd honom givetvis att byta tillbaka men han var mest nöjd att slippa den.

kan alltså vara ett skitfel.

Sök